Art Nouveau, Uusi Aika

Art is beauty and beauty is radience of truth, without which there is no art.

Antoni Gaudi

 

  Uuden ajan alku,  Art Nouveau ja Barcelona kietoutuvat toinen toisiinsa. Art Nouveau on minulle yhtä kuin Belle Epoquen viimeiset tahdit ennen ensimmäistä maailmansotaa. Art Nouveaun maailma oli täynnä kauneutta, tulevaisuudenuskoa, odotuksia uudesta uljaasta maailmasta. Kaikki ne murskautuivat ensimmäisen maailmansodan tykkien jyskeeseen.

Kun palataan sata vuotta ajassa taaksepäin, näen Barcelonan  katalonialaisissa ja meissä suomalaisissa paljon yhteistä: kumpikin käsitti oman kansalaisuutensa erityislaadun, vaikka omaa valtiota ei ollutkaan. Tätä kansan omaa identiteettiä pyrittiin molemmissa maissa tuomaan esiin taiteen keinoin.  Art Nouveau -suomalaisittain Jugend- ammensi vaikutteita maan ja kansan omasta historiasta. Barcelonan Art Nouveaussa näkyy islamilaisen kulttuurin vaikutuskauden perinteet mm. taidokkaissa mosaiikkikoristeluissa sekä muistumia ylöspäin kurottava gotiikan ja barokin ylenpalttisesta muotokielestä.

​

 

Art Nouveaun voi nähdä yhdistävän perinteet moderniin, uuteen asuun.  Art Nouveaun rajoja rikkova muotokieli haki inspiraationsa luonnon muodoista. Orgaanisuus, muotojen jatkuvuus, koristeellisuus ja tuhlaileva runsaus yhdistyivät moderniksi taiteeksi. Rakennukset olivat todellisia kokonaistaideteoksia.  Pyrkimys kokonaisuuksien hallintaan, yhtäaikaa monimuotoisuuteen ja eheyteen sekä balanssiin niiden välillä näkyy Barcelonan tunnetuimman Art Nouveau-arkkitehdin Antoni Gaudin töissä. Rakennukset ovat  kuin "eläviä", villisti kiertyviä ja kasvavia jättiläismäisiä veistoksia. Niistä kurottuu esiin kolmiulotteisia hahmoja: lohikäärmeitä, liskoja ja versoja. Astuessa lähemmäksi voi melkein tuntea niiden hengityksen iholla.

Gaudi oli poliittisesti aktiivinen ja hänen arkkitehtuurinsa on kuin puheenvuoro Katalonian kansan ja sen taiteen  erityislaadun puolesta.  Toisin kuin suomalaisten, katalonialaisten haaveet omasta valtiosta eivät käyneet toteen, se on yhä osa Espanjaa. Gaudin sanat hehkuvat kuitenkin voimaa: "Thoughts are not free, they are slaves of Truth. Freedom is not matter of thinking but willing." Kuin tätä vapauden kaipuuta vahvistaakseen katalonian liput liehuvat vielä tänäänkin art deco-rakennusten parvekkeilla.

 

 

Antoni Gaudin (1852-1926) tunnettu maamerkki Casa Mila "La Perdera", jossa Gaudi toteutti kaikki uskaliaimmat ideansa: aaltoileva julkisivu, villit takorautaparvekket ja kaiken huippuna abstrakteja veistoksia muistuttavat savupiiput.​​​​​​
Antoni Gaudin (1852-1926) tunnettu maamerkki Casa Mila "La Perdera", jossa Gaudi toteutti kaikki uskaliaimmat ideansa: aaltoileva julkisivu, villit takorautaparvekket ja kaiken huippuna abstrakteja veistoksia muistuttavat savupiiput.​​​​​​

 

 

Antoni Gaudin päätyö, La Sagrada Familia, urakka, joka ei vieläkään ole valmis. Gaudi on haudattu kirkon kryptaan.​​​
Antoni Gaudin päätyö, La Sagrada Familia, urakka, joka ei vieläkään ole valmis. Gaudi on haudattu kirkon kryptaan.​​​

 

 

Art Nouveaun rakennukset ovat kokonaistaideteoksia rakennuksen katolta katosta eteisen lattian mosaiikkikoristeisiin saakka. ​​​​​​
Art Nouveaun rakennukset ovat kokonaistaideteoksia rakennuksen katolta katosta eteisen lattian mosaiikkikoristeisiin saakka. ​​​​​​

 

Kuvan rakennus on rakennettu 1864. Francesca Morera halusi modernisoida rakennuksen "uuteen tyyliin"ja palkkasi työhön iarkkitehti Lluís Domènech i Montanerin vuonna 1902. Rakennus oli perheen hulppea yksityiskoti, mutta toimii nykyään museona.​​​​​
Kuvan rakennus on rakennettu 1864. Francesca Morera halusi modernisoida rakennuksen "uuteen tyyliin"ja palkkasi työhön iarkkitehti Lluís Domènech i Montanerin vuonna 1902. Rakennus oli perheen hulppea yksityiskoti, mutta toimii nykyään museona.​​​​​

 

​Lluis Bru ja Mario Margalio ovat suunnitelleet Casa Lleó Moreran upeat mosaiikkityöt. Monien koristeiden aiheena on mulperipuu, joka on viittaus perheen sukunimeen Morera.​​​​​​
​Lluis Bru ja Mario Margalio ovat suunnitelleet Casa Lleó Moreran upeat mosaiikkityöt. Monien koristeiden aiheena on mulperipuu, joka on viittaus perheen sukunimeen Morera.​​​​​​
Taidokkaat mosaiikkisommitelmat ovat tyypillistä Art Nouveauta, yksityiskohta Casa Lleó Moreran lattiasta.​​​​
Taidokkaat mosaiikkisommitelmat ovat tyypillistä Art Nouveauta, yksityiskohta Casa Lleó Moreran lattiasta.​​​​
Opiskellessani, meille vitsailtiin, että taidehistorijoitsijan tunnistaa siitä, että hänellä on katse suunnattuna ylöspäin. Tällä ei viitattu ainoastaan siihen, että leijumme pää pilvissä, vaan siihen, että rakennusten koko kauneus paljastuu näin parhaiten.​
Opiskellessani, meille vitsailtiin, että taidehistorijoitsijan tunnistaa siitä, että hänellä on katse suunnattuna ylöspäin. Tällä ei viitattu ainoastaan siihen, että leijumme pää pilvissä, vaan siihen, että rakennusten koko kauneus paljastuu näin parhaiten.​

 

 

Myös Barcelonan katulamput ovat ah niin Art Nouveau!​​​​
Myös Barcelonan katulamput ovat ah niin Art Nouveau!​​​​
Art Nouveaun henkeä löytyy myös nykytaiteilijoiden töissä, tässä Michael James Talbotin eteerinen naishahmo, Galleria Villa del Arte, Barcelona​.​​
Art Nouveaun henkeä löytyy myös nykytaiteilijoiden töissä, tässä Michael James Talbotin eteerinen naishahmo, Galleria Villa del Arte, Barcelona​.​​

 

Katja Weiland-Särmälä

Katja Weiland-Särmälä on väitöskirjaa tekevä taidehistorioitsija ja historioitsija sekä löytöretkeilijä kauneuden, designin ja taiteen maailmassa.

Seuraa meitä somessa