Huudetaanpa netissä

Esineet myydään vain online-huutokaupassa, ja Modern + Contemporary on ensimmäinen suuren huutokauppatalon ainoastaan netissä pitämä huutokauppa Suomessa.

Bukowskin modernin ja nykytaiteen huutokauppa myydään 20.-23.4. välisenä aikana. Tarjolla on 542 kohdetta kategorioissa design, nykytaide, moderni suomalainen taide ja moderni kansainvälinen taide.

Eniten kohteita on designissa, mikä ei ole yllätys, elämmehän nyt kotimaisen muotoilun buumia. On Tynellin messinkivalaisimia, Wirkkalan hopeaa ja lasia, Nymanin vaaseja ja muita kovin tuttuja muotoiluklassikoita. Onpa designiin mahtunut pari marokkolaista perinnemattoakin, joita Suomessa on aikoinaan myynyt Artek. Ehkä juuri Artek antaa niille sen tarvittavan design-silauksen.

Tämä on tavallista harvinaisempi Tapio Wirkkalan luomistyö: puinen norsuveistos, jolla on korkeutta 88 cm, 1940-luku, lähtöhinta 10 000 e​, Bukowskis Modern + Contemporary.​​
Tämä on tavallista harvinaisempi Tapio Wirkkalan luomistyö: puinen norsuveistos, jolla on korkeutta 88 cm, 1940-luku, lähtöhinta 10 000 e​, Bukowskis Modern + Contemporary.​​

Kohteita voi siis ”huutaa” internetissä erilaisten selainten välityksellä. Esineisiin on kuitenkin voinut tutustua fyysisesti näytössä, mikä on tietysti välttämätöntä. Mitä etuja online-huutokaupasta sitten on, onko se parempi kuin perinteinen salihuutokauppa, jossa istua nökötetään ja odotetaan halutun esineen vuoroa? Kun se tulee, kiinnostus osoitetaan kylttiä heilauttamalla. Kyltissä on asiakasnumero, ei esineestä tarjottu rahasumma.

Tyylikäs tv-tuoli iskee ajan hermoon. Olli Borg, Rondo. Asko 1960-luku, lähtöhinta 800 e, Bukowskis Modern + Contemporary.​
Tyylikäs tv-tuoli iskee ajan hermoon. Olli Borg, Rondo. Asko 1960-luku, lähtöhinta 800 e, Bukowskis Modern + Contemporary.​

Olen istunut salihuutokaupoissa kerran jos toisenkin, ja niissä voi olla mitä mainioin tunnelma. Sali on mukava paikka tarkkailla ihmisiä, miten he reagoivat kohteisiin. Salissa on paikoin hektinen meno, ja siellä ollaan koko ajan ikään kuin ajan hermolla, mutta toisaalta siellä voi pitkästyäkin kohdetta vartoaessa.

Online-huutokauppaan osallistutaan jättämällä tarjous netissä nähtävänä luettelon perusteella. Tarjouksen jättäminen on hyvin helppoa, ja sitä voi halutessaan korottaa. Esineeseen kohdistuneet huudot näkee reaaliajassa. Online-huutokauppaan osallistuminen vaatii rekisteröitymisen.

Ilmari Tapiovaara on seurannut tässä tuolissaan huonekalusuunnittelun kansainvälisiä moderneja suuntauksia. Oppilastuoli, Ekwall, Ruotsi 1950-luvun alku. Lähtöhinta 400 e, Bukowskis Modern + Contemporary.​
Ilmari Tapiovaara on seurannut tässä tuolissaan huonekalusuunnittelun kansainvälisiä moderneja suuntauksia. Oppilastuoli, Ekwall, Ruotsi 1950-luvun alku. Lähtöhinta 400 e, Bukowskis Modern + Contemporary.​

Online huutokauppa on periaatteessa samanlainen kuin salihuutokauppa. Kummassakin voi joutua hallitsemattomaan huutokilpailuun adrenaliinihumalan siivittämänä. Onko rahaa helpompi ”menettää” numeroina, joita iskee näppäimistöstä online-huutokaupan tarjouslaatikkoon internetsivustolla, vai ääneen huudettuna reaaliaikaisessa huutokilvassa salissa? Siinäpä kysymys.

Kirjoitin viime blogissani mikättimistä eli esineistä, joiden käyttötarkoitus on jäänyt monelta nykyaikana hämärän peittoon. Mainitsin yhtenä esineenä stilton-lapion, josta ei silloin ollut näyttää kuvaa, mutta nyt on. Löysin tämän juustolapion viikonlopun aikana järjestetyiltä Retro & Vintage + DesignExpo -messuilta Helsingin Kaapelitehtaalta. Välttämätön väline juustokekkereille tai juustovälineiden keräilijälle.

Stilton-lapio/lusikka yleistyi viktoriaanisen ajan (1837-1901) Englannissa, mutta tämä yksilö on tehty niinkin varhain kuin 1818. Hopeaa, Birmingham, Englanti, 140 e, Ajan Muisto (p. 050 566 5350). Kuva Heikki Rautio.​​​​​
Stilton-lapio/lusikka yleistyi viktoriaanisen ajan (1837-1901) Englannissa, mutta tämä yksilö on tehty niinkin varhain kuin 1818. Hopeaa, Birmingham, Englanti, 140 e, Ajan Muisto (p. 050 566 5350). Kuva Heikki Rautio.​​​​​

 

 

Anttiblogiuusi s100x100 q80 noupscale

Antti Kaijalainen

Antti Kaijalainen on Antiikki & Design -lehden toimittaja. Hän on kiinnostunut antiikista ja designista sekä kaikista niiden väliin jäävistä kiinnostavista esineistä.