Miro, Miro...

Jos matkustat Barcelonaan, kannattaa tutustua kaupungin "oman pojan" Joan Miron (1893-1983) taiteeseen. Barcelonan Miro-museo on kokemisen arvoinen. Se on puhdas modernistinen rakennus Montjuic-kukkulan laella, josta aukeaa huikeat näkymät yli Barcelonan. Museossa on paitsi Miron töitä myös vaihtuvia näyttelyitä. Miro oli uskomattoman tuottelias taiteilija. Säätiön hallussa ovat hänen lukuisat piirroksensa, luonnoksensa, muistivihkonsa ja kirjeenvaihtonsa.

Arkkitehti Josep Lluis Sert i Lopez suunnitteli "​Fundacio Joan Miro" museon vuonna 1975​
Arkkitehti Josep Lluis Sert i Lopez suunnitteli "​Fundacio Joan Miro" museon vuonna 1975​

Miron taide saa minut aina hyvälle tuulelle. Ne sykkivät huumoria, elämäniloa ja erotiikkaa, mutta löytyy niistä myös synkempiäkin sävyjä. Miron  varhaisissa töissä näkyy Cezannen ja fauvismin vaikutus. Hän  imi myös vaikutteita  katalonialaisesta taiteesta. Myöhemmin hän työskenteli myös Pariisissa tutustuen aikakautensa merkittävimpiin taidemaalareihin kuten Picassoon ja dada-suuntauksen jäseniin. Tunnetuin Miro on kuitenkin surrealistisista maalauksistaan ja veistoksistaan. Hän teki myös kollaaseja, muttei koskaan ottanut askelta täyden abstraktion puolelle.

 

Tämä sympaattinen hahmo otti meidät vastaan museon pihalla​
Tämä sympaattinen hahmo otti meidät vastaan museon pihalla. Kaukaa katsottuna se toi mieleeni Velazquezin Hovinaisten hahmot.​

Miron nuoruuden ajan töistä minuun vaikutti voimakkaimmin kuva pikkutytöstä, jolla oli pistävän terävä katse. Kuvan mallina oli istunut Mont-Roig kylän tyttö nimeltään Consol Boquera. Kuva ei ollut mikään tavallinen lapsimuotokuva pehmeine piirteineen, vaan siinä istui  itsetietoinen nuori tyttö. Tytön kasvojen kuvaustavan  viivamaisuudessa ja tyylittelyssä oli muistumia  japanilaisista puupiirroksista. Myös hänen hiuslaitteensa viittaisi itämaihin. Frontaali asento ja silmien kuvaustapa paljastaa, että Miro oli hakenut vaikutteita myös vanhoista pyhimyskuvista. Kuten aina muotokuvan kohdalla, mietin sitä katsoessani, millainen oli kuvattavan elämä? Oliko hän voimakas persoona, kuten muotokuva antaa ymmärtää? Elikö hän koko elämänsä samassa vuoristokylässä synnyttäen liudan lapsia ja unohtaen, että oli joskus istunut taiteilijan mallina? Tiesikö hän, että hänen muotokuvastaan tuli kuuluisa ja tuhannet ihmiset katsoivat sitä vielä sata vuotta myöhemmin museon seinältä?

 

Joan Miro ​Retrat d´una vaileta, 1919. Kuva postikortista​​
Joan Miro ​Retrat d´una vaileta, 1919. Kuva postikortista​​
Runollista realismia: kuvan jokaisella yksityiskohdalla on vastineensa todellisuudessa. Maalaus La Casa de la Palmera vuodelta 1918. Kuva on otettu postikortista.​​​
Runollista realismia: kuvan jokaisella yksityiskohdalla on vastineensa todellisuudessa. Maalaus La Casa de la Palmera vuodelta 1918. Kuva on otettu postikortista.​​​
​Unet ja alitajunta ovat Miron töissä voimakkaasti läsnä. Toisin kuin voisi kuvitella, hänen työnsä eivät ole hetkessä inspiroituneita vaikutelmia kankaalle, vaan ne on kuten tämäkin työ, tarkkaan luonnosteltujaja sommiteltuja . Tämä maalaus henkii erotiikkaa. Siinä on naisen torsoa muistuttava hahmo, tätä hamuava käsi ja perhonen, joka Miron useissa töissä liittyy erotiikkaan. ​Teos on nimeltään Pintura el guant blanc vuodelta 1925. Kuva otettu postikortista​​​​​​
​Unet ja alitajunta ovat Miron töissä voimakkaasti läsnä. Toisin kuin voisi kuvitella, hänen työnsä eivät ole hetkessä inspiroituneita vaikutelmia kankaalle, vaan ne on kuten tämäkin työ, tarkkaan luonnosteltuja sekä sommiteltuja . Tämä maalaus henkii sensuaalista voimaa. Siinä on naisen torsoa muistuttava hahmo, tätä hamuava käsi ja perhonen, joka Miron useissa töissä liittyy erotiikkaan. ​Teos on nimeltään Pintura el guant blanc vuodelta 1925. Kuva otettu postikortista​​​​​​

 

Espanjan sisällissodan sytyminen oli Mirolle suuri kriisi. Hänen työnsä tuolta aikakaudelta henkivät vihaa, turhautumista ja ahdistusta. Tunnetuimpia propagandajulisteita on Miron talonpoikaa kuvaava Aidez l´Espagne vuodelta 1937. Kuva: postikortti​​​​
Espanjan sisällissodan sytyminen oli Mirolle suuri kriisi. Hänen työnsä tuolta aikakaudelta henkivät vihaa, turhautumista ja ahdistusta. Tunnetuimpia propagandajulisteita on Miron talonpoikaa kuvaava Aidez l´Espagne vuodelta 1937. Kuva: postikortti​​​​
Museon katolla on terassi, jossa on Miron taidetta. Tässä tyylitellyn eroottinen naishahmo.​​
Museon katolla on terassi, jossa on Miron taidetta. Tässä tyylitellyn eroottinen naishahmo.​​
​Barcelonan kaupungissa Miro on voimakkaasti läsnä: hänen mosaiikkiteoksensa löytyy La Ramblalta ja kaupungissa on esillä hänen taidettaan ja hänestä inspiroitunutta taidetta. Tässä veistos nimeltä Nainen ja Lintu vuodelta 1982.  Katalonian kielellä lintu assosioituu miehen sukupuolielimeen. Tämä viittaus näkyy myös veistoksen fallistisessa muodossa.​
​Barcelonan kaupungissa Miro on voimakkaasti läsnä: hänen mosaiikkiteoksensa löytyy La Ramblalta ja kaupungissa on esillä hänen taidettaan ja hänestä inspiroitunutta taidetta. Tässä veistos nimeltä Nainen ja Lintu vuodelta 1982. Katalonian kielellä lintu assosioituu miehen sukupuolielimeen. Tämä viittaus näkyy myös veistoksen fallistisessa muodossa.​

 

Miro-Museo Fundacio Joan Miro

Miron töitä ei museon sisällä saanut kuvata, joten taulujen kuvat ovat postikorteista.

Katja Weiland-Särmälä

Katja Weiland-Särmälä on väitöskirjaa tekevä taidehistorioitsija ja historioitsija sekä löytöretkeilijä kauneuden, designin ja taiteen maailmassa.

Seuraa meitä somessa