Uniikkikeramiikkaa

Kiersin Designmuseota mieheni kanssa. Se on täynnä rakastamaani kotimaista muotoilua.  Niin arjen käyttödesignia kuin uniikkitavaroita. Yhden hyllyn kohdalla kuitenkin pysähdyin. Tuttuja rasioita.

​

Niiden näkeminen palautti minut vuosien taakse. Lapsuuteen. Äitini on "Atskin käynyt" (näin he itseään kutsuivat) kuvaamataidonopettaja, joka piti silloin tällöin myös taidenäyttelyitä. Muistan, miten istuin 1980-luvuilla äitini seurana Ässä Gallerian keittiössä keksejä mutustellen, kun äitini ja Inkeri "Inkku" ja Annikki "Nikkari" Saarikivi  suunnittelivat tulevaa taidenäyttelyä yhdessä. Äitini rinnalla toisena näytteilleasettajana oli hänen ystävänsä ja opiskelutoverinsa  Ateneumista, Pirjo Huuhka, joka oli taitava keramiikkataiteilija. Pirjo oli opiskellut kuuluisan Kyllikki Salmenhaaran johdolla, muina opettajina hänellä oli  mm. Seija Sarvimäki, Airi Hortling sekä "Seenat". Hänenkin työssään on näkyvissä muodon puhtaus ja klassinen yksinkertaisuus sekä eri poltoilla ja lasitteilla aikaansaatu keramiikan pinnan variaatiot.

 

Tunsin myöhemmin avajaisissa suurta ylpeyttä äidistäni ja Pirjosta. Tunsinhan minä molemmat. Juoksin siellä ympäriinsä punaisten ja vihreitten tarrojen merkitsemien maalausten ja keramiikkaesineiden keskellä hameenhelmat liehuen. Myöhemmin äitini kertoi, että eräs näyttelyvieras oli kauhistellut mummilleni, kuinka joku viitsiikään ottaa pikkutyttöjä mukaan tärkeisiin avajaisiin....

Pääsin kerran iltapäiväksi myös Pirjon ateljeehen valmistamaan omaa keramiikkaa.Koskiessani saveen tunsin jotain alkukantaista ja leikin olevani heimolleen käyttöastioita valmistava kampakeraamisen kauden ihminen. Dreija pyöri ja käsissäni muotoutui kohtuullisen symmetrisiä kippoja ja kuppeja.  Pirjo poltti tekeleeni uunissa ja osaan saatiin vielä pisteenä i:n päälle kaunis lasituskin. Kaikki signeerattiin, koska taidettahan siinä valmistui.

Olen kasvanut Pirjon keramiikan ympäröimänä, syönyt hänen uniikkilautasiltaan ja säilönyt korujani pyöreässä rasiassa, samanlaisessa kuin Designmuseon vitriinissä

 

 

Selkeä vaasi toimii myös säilytysastiana

 

Omat lapsenikin osaavat arvostaa kaunista käyttökeramiikkaa

 

Muodon puhtautta

 

  • Ässä Galleria oli perustettu vuonna 1973 sen omisti Annikki Saarikivi, Galleria myytiin 1980-luvun puolivälissä Säästöpankkien hankintakeskukselle, Samerka Oy:lle.

 

  • Seenat-ryhmän jäseniä olivat Terhi Juurinen, Lea Klemola ja Riitta Siira. Tuotteet valmistettiin itse suunnittelusta ja raaka-aineiden valmistuksesta lähtien. 

Lähteitä: Alina Mänttäri-Butler Pro Gradu tutkielma Helsingin Galleriakenttä, kentän muutokset ja positiot vuosina 1983-2009

 

 

 

 

Katja Weiland-Särmälä

Katja Weiland-Särmälä on väitöskirjaa tekevä taidehistorioitsija ja historioitsija sekä löytöretkeilijä kauneuden, designin ja taiteen maailmassa.

Seuraa meitä somessa