Ytimessä – keskellä Suomea

Suomen maantieteellisessä keskipisteessä, Kärsämäellä, nelostien varressa on parhaat päivänsä jo ajat sitten nähnyt puutalo. Liikennemerkissä talon ulkoseinässä hymyilee Mona-Lisa ja viereisten talojen seinät komeilevat laillisia graffiteja. Tämä on ollut ARS Kärsämäen koti jo vuodesta 2002 ja vaikka suuri yleisö ei ehkä kesänäyttelyn nimeä vieläkään tunnista, on ARS Kärsämäki nykytaiteen harrastajien keskuudessa ehdoton käyntikohde.

Parin vaisumman vuoden jälkeen ARS Kärsämäki yllättää tänä vuonna positiivisesti. Kuraattori Anni Arffman on koonnut oppituntimaisen katsauksen nykytaiteeseen ja sen tekniikoihin – hyvällä tavalla. Näyttely on mielenkiintoinen, monimuotoinen, yllättävä ja ennen kaikkea ajatuksia herättävä.

Kaija Hinkula: A Million Gods, 2016. Osa sarjasta, öljymaalaus mdf-levylle.

Kaija Hinkulan komea maalaussarja "A Million Gods" avaa näyttelyn ja vie meidät heti näyttelyn teeman, "Ytimessä", äärelle. Hinkulan sattumanvaraisissa muodoissa ja säihkyvissä muodoissa värisevät muistot maailmalta. Yhtään itsestäänselvyyttä ei Hinkulan maalauksista löydä, mutta Intian mausteisen maailman voi melkein haistaa. Jumalien, jumaluuden ja uskontojen käsitteleminen taiteessa on juuri nyt asia, jota ei voi välttää; nykytaiteen tehtävä on aina ollut heijastella ajankohtaisia asioita. Hinkula ottaa kantaa perinteisen tekniikan keinoin, mutta tyylikkäästi.

Mari Oikarinen: Rukousnauha, 2014.

Mari Oikarinen ei ole matkustanut maailmalle Hinkulan tapaan, vaan heijastelee omissa teoksissaan muistoja ja muistikuvia. Vanhat huoneentaulut, joissa yleensä on kirjailtu jokin kryptisen omituinen synnintuskia ruokkia ajatelma, ovat nyt jo pahasti katoavaa kansanperinnettä. Mari Oikarinen muistaa huoneentaulut lapsuudestaan ja on muuttanut ne käsittelyssään abstrakteiksi, kolmiulotteisiksi ja kuvallisiksi: sillä tavalla ne eivät ole yhtä osoittelevia tai tuomitsevia. 

Mari Oikarinen tunnustautuu ei-uskonnolliseksi persoonaksi, mutta silti hänen teoksensa pohjautuvat tiukasti uskonnon eri ilmentymiin. Oikarinen näkemys rukousnauhasta heijastelee paitsi katolilaisuutta, niin ennen kaikkea suomalaista kansanuskoa: miten puu on monella tapaa ollut meille pyhä. 

Christelle Mas: Arctic-sarja, 2015, valokuva alumiinille.

Christelle Masin huikeat valokuvat ovat jo puhtaasti esteettisesti miellyttäviä, ja niiden epäluonnollisuus – studiossa luotu maailma – luo niille lisää hohtoa. Ida Palojärven installaatio "Gebirge 2, versio 2" on näyttelyn vangitsevin. Palojärvi leikittelee näkemisen ja kokemisen aistimuksilla, asettaa kävijän haastavan tilanteen eteen: mitä näet, mitä koet?

Tuomo Laakso: Asetelma (Kupari II), 2016. Öljy kankaalle.

Tuomo Laakso saa toimia näyttelyn perinteikkäämpänä ja rauhoittavimpana tekijänä. Laakson asetelmat ovat tekniikaltaan perinteistä öljyvärimaalausta, ja aiheiltaan asetelmia. Asetelman aiheet löytyvät kuitenkin kovasta maailmasta, abstraktin ja esittävän taiteen ero on hiuksenhieno.

Tuija Teiska: "Isä anna minulle anteeksi", 2016. Kalastuspokaalit, kalastajalanka, virkkaus. Taustalla Tuomo Laakson asetelmia.

Tuija Teiska ratsastaa nykytaiteen trendin harjalla soveltamalla käsityön tekniikoita omaan ilmaisuunsa. Itse kun en voi sietää palkintolusikoita tai pokaaleja, standardeja tai muitakaan turhantärkeitä muistamisen eleitä, tervehdin ilolla mustalla virkkauksella peitettyjä kalastuspokaaleja: mustat muodot palauttavat kimmeltävät kammotukset takaisin perusmuotojen ja niiden muunnelmien äärelle.

Essi Korva: Toisia ajatuksia, 2013. Uretaanivaahto, saneerauslaasti, lehmän häntäkarvat, metallinen amme.

 "Ytimessä"-näyttelyn pakollisen ahdistavan osion tarjoilee Essi Korva. Lapsiveistokset, joissa kärpäset ja sudenkorennot puhkovat ihmisyyden ja lohduttoman yksinäisyyden tunnelma iskee läpi jokaisesta solusta, jäävät vääjäämättömästi mieleen.

Nabb&Teeri: Geogimesis, 2016. Installaatio.

Nimekkäimmän ja haastavimman osion näyttelystä tarjoaa taiteilijakollektiivi Nabb&Teeri, vuoden nuoriksi taiteilijoiksi vuonna 2014 valittu kaksikko. Nabb&Teeri on luonut nimenomaan ARS Kärsämäen tilaan uuden installaation, jossa ei ole yhtään sen vähempää tarkoitusta kuin selittää maailma. Nabb&Teeri on ottanut taideteokseen mukaan niin vanhan navetan lattian raoista kurkottelevat rikkakasvit kuin nelostien vieressä ikuisesti pauhaavan liikenteen jylinän. Vaativaa, eikä ihan vähällä kaikilla tasoilla paikan päällä avautuvaa.

ARS Kärsämäen muut taiteilijat ovat: Jussi Nykänen, Jukka Silokunnas, Antti Tolvi ja Marja Viitahuhta.

ARS Kärsämäki 31.7.2016 asti Taidetalo Nahkurissa, Keskuskatu 25, Kärsämäki.

https://arskarsamaki2016.wordpress.com/2016