4 kiinnostavinta esinettä Habitaren Antiikki-tapahtumassa

Eilen alkanutta Habitaren Antiikki-tapahtumaa juhlisti Keräilijöiden ilta. Siellä lehtemme kolmihenkinen raati nosti esiin messujen kiinnostavimmat esineet neljässä kategoriassa: antiikki, design, taide ja vintage. Jokaisesta ryhmästä raati esitteli kolme ehdokasta. Tässä huiput, kuvat on ottanut Heikki Rautio.

Antiikkiesineiden ryhmän voittaja oli Kalajoella 1838 valettu kynttelikköpari, jonka leiman mukaan on valanut Leander Helander. Kuuluisa valaja oppi taidot isältään ja isoisältään. Taitavaa, huolellista työtä olevissa kyntteliköissä on ajan tyylin mukaan keisarillisia aiheita, kuten Venäjän kaksoiskotka. Empirestä muistuttaa myös neliön muotoinen pohjalaatta. Koska Helander perusti oman pajan 1840, tämä pari saattaa olla hänen mestarityönsä. 

Kynttelikköpari oli Antiikkiliike R. Nevalaisen osastolla.

Antiikkiesineiden kärkikolmikkoon kuului myös ryhmä tyrnäväläisiä tuoleja, joiden kaikki maalikerrokset saattoi lukea pinnasta. Nämä pohjoispohjalaiset tuolit on tehty kotimaisista, lähellä kasvaneista puista, ne ovat edullisia ja niitä voi valmistaa vuosikymmenestä toiseen samalla mallilla - varsin ekologisia huonekaluja siis. Ajankohtaa on samasta syystä vaikea päätellä. Tuolit saattavat olla 1800-luvun lopusta tai 1900-luvun alusta. 

Ryhmä niin sanottuja tyrnäväläisiä talonpoikaistuoleja Antiikkiliike R. Nevalaisen osastolla.

Kolmas kiinnostava antiikkiesine on Arabian tehtaan leimaama Fennia-maljakko. Näitä vuosina 1900-1917 valmistettuja esineitä tehtiin ennen kaikkea vientiin. Fennia-sarjalla tavoiteltiin modernia, suomalaiskansallista tyyliä, ja se tietenkin propagoi Suomen itsenäisyyttä. Silti maljakossa voi nähdä ajan kansainvälisiä virtauksia  Koristeena on tyylitelty kukka-aihe, joka voisi olla tätä päivää.   

Fennia-maljakko Galleria Euro Art & Antikin osastolta.

Design-kategorian voittajaksi raati valitsi Vakiopuun 1940-50-luvulla valmistaman Kaarina-ompelupöydän, jossa on pajukori ja kannen alla laatikko ja lokerikko. Hyväkuntoinen osin puupintainen, osin maalattu huonekalu on loistokunnossa, ja sen voi kuvitella alkuperäisen tehtävän lisäksi vaikka nykykodin eteiseen. Kalusteen on suunnitellut Maija Taimi, huonosti tunnettu mutta taitava sisustusarkkitehti, joka työskenteli myös Bomanille ja Stockmannin piirustuskonttorille. 

Maija Taimin Vakiopuulle suunnittelema ompelupöytä Muijan osastolla.

Designesineissä kiinnosti myös belgialaisen A.W. Finchin suunnitteleman kannu, joka edustaa Porvooseen 1897 perustetun ja muutaman vuoden toimineen Iris-tehtaan tuotantoa. Kansanomaista kannussa ovat sen pehmeät muodot ja kodikas punasavi, mutta koristelu on kansaivälistä jugendia. A.W. Finch on ajankohtainen, sillä 21.9. Didrichsenin Taidemuseossa avautuu hänen taidettaan ja keramiikkaansa esittelevä näyttely. Se jatkuu 13.1. 2019 saakka.
https://www.didrichsenmuseum.fi/nayttelyt/tulevat-nayttelyt/

Iris-tehtaan kannu Topique Designin osastolla.

Designin kiinnostavimpien esineiden kärkeen pääsi myös tee- tai sivupöytä, jonka lasikannen on tehnyt taiteilija Yrjö Rosola. Hiekkapuhalletun ja kaiverretun lasin koristeena on köynnösten ympäröimä tyttö. Teepöydissä näkee usein keraamisia kansia, lasinen on harvinaisempi. Yrjö Rosola tunnetaan erityisesti julkisista töistään, joita voi ihailla esimerkiksi nykyisessä Bank-tapahtumatalossa, entisessä Postipankin pääkonttorissa Helsingissä. 

Yrjö Rosolan pikkupöytä Antiikkilöytö Valli & Selinin osastolta.


Taide-kategorian voittaja oli Mikko Oinosen vuonna 1908 maalaama Torikohtaus Pariisissa, omakuva Yrjö Ollilan kanssa. Oinosen työksi  tämä on merkittävä harvinaisen aiheensa ja ison kokonsa puolesta. Hän tuli myöhemmin tunnetuksi ennen kaikkea maisemien ja asetelmien maalaajana.  Ollila on taulun keskellä piippu kädessä, Oinonen on toinen oikealta vaaeassa puvussa, piippu suupielessä. Ilmeikkäät ihmishahmot ja tapahtuman draama kiehtoivat raatia.

Mikko Oinosen maalaus vuodelta 1917 Taidekauppa P. Grahnin osastolla.

Kaksi muuta teosta olivat Anitra Lucanderin Kaupunkisommitelma ja Michael Schilkinin nainen, korkea lasittamaton shamottiveistos. Se on tehty vuonna 1960, kaksi vuotta ennen taiteilijan kuolemaa. Se saattaa selittää lasittamattomuuden; teos jäi kenties kesken. Lucanderin teos oli Taidekauppa P. Grahnin osastolta, Schilkin Topique Designin osastolla. 

Vintage-sarjan voitti jännittävä, 1920-30-luvulta peräisin oleva pajatso. Rahapeli on valmistettu Järvenpäässä Oy Protos Ab:ssä aikana, jolloin rahapelit eivät vielä olleet monopoli. Puusta valmistettu, hieman kulunut pajatso on kiinnostava osa teknisten laitteiden historiaa, joka alkaa kiinnostaa keräilijöitä. 

Pajatso Hamsterin pesän osastolla.

Kärkeen pääsivät myös Omegan automaattikello vuodelta 1969 Euro Art & Designin osastolta ja Lady Schick, 1950-60-luvun vaaleanturkoosi hiustenkuivaaja, joka yllättäen löytyi perinteisempää antiikkiin erikoistuneen Punavuoren antiikin osastolta. 

Antiikki & Designin raatiin kuuluivat taidehistorioitsija, lehtemme erikoisasiantuntija Tuija Peltomaa, toimittaja Antti Kaijalainen ja päätoimittaja Maija Toppila

Lue lisää Antiikkitapahtuman löydöistä Antiikki & Desigin jutusta, joka ilmestyy 18.10. Tuossa lehtemme 25-vuotista taivalta juhlivassa numerossa on myös juttu vintage-muotinäytöksestä, joka pidetään Habitaren Antiikki-tapahtumassa lauantaina klo 12 ja 14. 
https://www.sttinfo.fi/tiedote/antiikki-tapahtuma-tuo-tuulahduksen-menneesta?publisherId=1811&releaseId=69725431