5 tarinaa Antiikki & Designin juhlanumerosta 9/2018

Antiikki & Design perustettiin 25 vuotta sitten nimellä Antiikki, mutta kun se vaihtoi omistajaa, lehdestä tuli Glorian Antiikki. Nyt lehden nimi on Antiikki & Design, mikä kertoo siitä, että sisällössä on entistä enemmän designia ja 1900-luvun maailmaa. Sitä kaikkea on myös juhlanumerossamme 9/2018.
 

Kannessa komeilee Nikolai II:n vaimolleen Aleksandra Feodorovnalle lahjoittama keisarillinen pääsiäismuna vuodelta 1911. Esineen on valmistanut suomalainen mestari Henrik Wigström, ja siinä on kultaa, emalia ja vuorikidettä.

Suomalaisilla ja lehdellämme on ilo ja kunnia, että meillä on sellainen kansainvälisen tason Fabergé-asiantuntija kuin Ulla Tillander-Godenhielm. Hänen isoisoisänsä Alexander Edvard Tillander oli torpparin poika, joka 1860 lähti 12-vuotiaana Pietariin kultasepän oppiin. 23-vuotiaana hän sai mestarin paperit ja perusti oman kultasepän työhuoneensa, josta kehittyi kukoistava liikeyritys. Ulla Tillander-Godenhielm jatkoi perheyrityksessä mutta syvensi tietojaan ja taitojaan niin timanttien myyjänä kuin akateemisena tutkijana. Nyt hän lennähtelee ympäri maailmaa esitelmöimässä Fabergén ja Pietarin keisarillisista aarteista. Jutussamme hän kirjoittaa itse uskomattoman tarinansa.
 

Ulla Tillander-Godenhielm kertoo, että hänen ensi kosketuksensa jalokiviin tapahtui aivan pikkuisena: hän nielaisi kourallisen hienoimpia rubiineita, safiireja ja smaragdeja isänsä työpöydältä luullessaan niitä karamelleiksi.

Kauniita mutta paljon pelkistetympiä esineitä ovat Alvar Aallon Aalto-vaasit, joiden lähtökohtana on 1937 Pariisin maailmannäyttelyyn suunniteltu ja Savoy-ravintolasta nimensä saanut Savoy-maljakko. Aaltoileva, aikanaan radikaali ja edelleen ihastuttava muoto on ollut myynnissä useina versioina ja eri väreissä. Aalto-nimen malja sai 1970-luvulla. 

Vanhimmista Savoy-maljakoista on maksettu kymmeniätuhansia euroja, mutta uudempienkin hinnat ovat nousseet huutokaupoissa. Juttumme kertoo, miten voit itse arvioida, on sinulla arvokas maljakko.

Syyskuun Habitaren Antiikki-tapahtumassa Antiikki & Designilla oli Katja Weiland-Särmälän suunnittelema 1900-luvun muotinäytös, josta avustajamme on kirjoittanut uuteen lehteen jutun. Siinä 1920, -30-, 40-, 50-, 60, -70, -80, -90- ja 2000-luvun muotia esittelevät Tanssikoulu DCA:n nuoret tanssijat. 
 

1950-70-luvun muotia. Nämä asut ovat tätä päivää, ne on lainattu useasta second hand -shopista, samoin kuin laukut, korut ja muut asusteet. Kuvat Pia Inberg.

Vintagehenkeen on sisustettu myös toinen kodeistamme. Sen omistaa Tomorrow's Antiquesin toimitusjohtaja Esa Väisänen. Asunto on Helsingin Pitäjänmäellä ns. Radiotalossa, joka on Helvarin entinen toimitalo. Vanhaan teollisuuskiinteistöön rakennetut asunnot ovat rouhean kauniita, ja Väisäsen 1960- ja 70-luvun huonekalut sopivat sinne täydellisesti. 
 

Olohuoneen takaseinän Esa Väisänen muurasi itse vanhoista tiilistä säilyttääkseen tehdasmaisen tunnelman. Seinällä on venäläisen taidemaalarin Igor Pestovin teos vuodelta 2010. Keinutuoli on Yrjö Kukkapuron Moderno-sarjaa, jonka hän suunnitteli vuosina 1968-1980. Kuvat Ulla-Maija Lähteenmäki.

Toinen kotijuttumme on Tammisaaren idyllinen puutalo, jossa asuu puuhakas ja luova pari Satu ja Ilkka Torstila. He ovat kunnostaneet kauniin kotinsa perinteisin menetelmin ja sisustaneet sen perityillä ja vuosikymmeniä keräillyillä antiikkihuonekaluilla. 
 

Satu ja Ilkka Torstilan lempityyli on kustavilaisuus ja -aikakausi 1700-luku. Satu Torstilan tyylitaju on huippua. Kuvat Erja Lempinen.