Berndt Arellin pieni talo Tukholmassa

Ruotsin kansallismuseon johtaja, suomalainen Berndt Arell, etsi vuonna 2013 itselleen uutta kotia Tukholmasta vanhasta kerrostalosta. Kun hän kuuli välittäjältä myyntiin tulevasta pienestä omakotitalosta Södermalmin kaupunginosassa Marietorgetin alueella, hän pyysi näyttöä ja osti talon saman tien.

Berndt Arell talonsa edessä. Rakennuksen alakerrassa oli aikanaan kerrostalon ulkohuoneet ja yläkerrassa pyykinkuivaustilat.

Vuonna 1883 rakennettu talo sijaitsee kerrostalon sisäpihalla Bellmansgatanilla. Se on tehty piharakennukseksi, jonka alakerrassa oli aikanaan kerrostalon asukkaiden ulkohuoneet ja yläkerrassa kuivatettiin pyykkiä.

Asuinkäyttöön talo muutettiin vasta vuonna 2000. Sen remontoi arkkitehtipariskunta, joka osasi kunnioittaa vanhaa ja käytti laadukkaita materiaaleja.

Toisen kerroksen oleskelutilan ruokasalin kalusto on biedermeiertyyliä. Se on alun perin Loviisasta, ja sitä on täydennetty pietarilaisilla tuoleilla. Sohvaryhmä on Tukholman ajan hankintoja.

Berndt Arellin koti on sisustettu taiteella ja esineillä, joilla on hänelle henkilökohtainen merkitys. Design, arvo tai arvostus eivät ole ohjanneet hänen valintojaan, vaan kaikilla esineillä on tarina.

– Yhden tyylihistoriallisesti oikean sisustustyylin noudattaminen lukitsee sisustuksen, eikä koti enää näytä kodilta. Oma kotini ei saa näyttää museolta, hän sanoo.

– Vaikka kotonani on paljon esineitä, kirjoja ja taidetta, siellä ei ole mitään turhaa.

Berndt Arellin kodin seinillä olevat taideteokset ovat usein lahjoja tekijöiltä. Tämän valokuvaseinän taiteilijat ovat Ido Bar-El, Ola Kolehmainen, Saara Ekström, Adel Abidin, Marita Liulia, Mark Morrisroe ja Bettina Rheims.

Suurin osa taideteoksista on lahjoja taiteilijoilta, joihin Arell on tutustunut työnsä kautta. Tärkeimpiä ovat kuitenkin ikonit.

Kun Berndt Arell rakensi Helsingin Tennispalatsiin vuonna 2007 näyttelyä nimeltä Athos – Luostarielämää pyhällä vuorella, hän kävi monesti Athosvuorella.

Athosvuori on Kreikan alaisuuteen kuuluva itsehallinnollinen alue, viralliselta nimeltään Pyhän Vuoren autonominen munkkivaltio. Se sijaitsee Makedoniassa Pohjois-Kreikassa. Athos on ortodoksisen kirkon merkittävimpiä keskuksia.

Kävellessään siellä luostarin puutarhassa Arell pysähtyi puutarhan suojeluspyhimystä Trifonia esittävän ikonin alttarille ja kuuli Jumalan kutsun. Siellä hän löysi ortodoksisen uskon. Tukholman-kodin ikonien esikuvat ovatkin Athos-vuorelta, ja niistä kolme tärkeintä on maalattu serbialaisessa luostarissa Belgradin ulkopuolella juuri hänelle.

Kaapin päällä on Marita Liulian valokuvateos sarjasta Maailman uskonnot ja tanskalaisia posliinifiguriineja. Berndt Arellin isoäidin isä, joka oli Venäjän armeijan upseeri, toi maljakon Krimiltä 1800-luvun lopulla.

Lue koko juttu uusimmasta Antiikki & Designista 1/2016. Katso täältä numeron muista aiheista.