Heljä Liukko-Sundström haluaa kaunistaa koteja

Keramiikkataiteilija Heljä Liukko-Sundström on aina ollut oman tiensä kulkija: enemmän kuvantekijä ja tarinoiden kertoja kuin perinteinen muotoilija. Hän kertoo urastaan uudessa numerossa 8/2017.

Esitellessään ateljeetaan vierailijoille Heljä Liukko-Sundström kertoo äitinsä elämäntarinaa. Siihen liittyvät hänen takanaan olevat laatat ja veistokset, jotka ovat Korkealla päällä pilvien, puutarha sininen -kirjan (Otava 1999) kuvitusta.

Heljä Liukko-Sundström työskentelee sekä omassa ateljeessaan Humppilassa että Arabian vanhan tehtaan 9.kerroksessa Helsingissä. Jälkimmäisessä hän aloitti vuonna 1967.

– Kun pääsin taideosastolle, soitin äidilleni ja ilmoitin ylpeänä, että olen nyt urallani kaikkein korkeimmalla. Taideosastohan sijaitsee ylimmässä kerroksessa, hän muistelee.

– Dreijaaminen on perustaito, jota yllättävän moni nykykeramiikkataiteilija ei hallitse, Heljä Liukko-Sundström sanoo.

Liukko-Sundströmille ominainen nokkeluus ja kekseliäisyys herätti huomiota jo taideteollisuusosastolla. Hän teki veistoksia, joissa käytti materiaalina sarjatuotannossa syntyneitä jäteosia, kuten Myrna-kupin korvia. Hän ei ollut perinteinen muotoilija, joka olisi kiinnostunut esineiden pinottavuudesta tai muista käytännön ominaisuuksista.

– Kun tulin Arabialle, tehtaan linja oli pelkistetty. Toin sinne uuden koristeellisen ja mielikuvituksellisen tyylin. Pyrin luomaan kylmien esineiden ja minimalismin rinnalle tarinoita pursuvaa keramiikkaa. Halusin kaunistaa ihmisten koteja. Pidän itseäni enemmän kuvantekijänä ja tarinoiden kertojana kuin muotoilijana, hän kertoo.

Enkelit ja orvokit ovat taiteilijalle läheisiä aiheita. Enkelit kertovat Heljä Liukko-Sundströmille, että elämä ei lopu kuolemaan.

Taideosastolla Liukko-Sundström sai vapaasti luoda runollista ­keramiikkaansa. Ehkä parhaiten hänet tunnetaan seinälaatoistaan, joita taideosaston taiteellinen johtaja Kaj Franck kuvaili keramiikkagrafiikaksi – ohuiksi ja henkeviksi kuin grafiikanlehdet.

Laatat kertovat tarinoita lapsuudesta, muistoista, oikeudenmukaisuudesta, erilaisuuden puolustamisesta, elämän suruista ja iloista.

Atelje Heljä on omistajansa näköinen kokonaistaideteos. Katosta lattiaan ulottuvista ikkunoista tulvii sisään valoa. 82 metrin pituisella seinällä on Heljä Liukko-Sundströmin Tikkurilan betonimaalilla tekemä taideteos nimeltä Suomen kevät.
Tuuli-sarja vuodelta 1983 on harvoja Heljä Liukko-Sundströmin suunnittelemia käyttöesineitä.

Lue koko juttu Antiikki & Designista 8/2017. Katso täältä lisää numeron sisällöstä.