Onko taulu väärennös?

Taidemarkkinoilla liikkuu väärennöksiä, niin kuin tuore uutinen poliisin tutkimista väärennöksistä kertoo. Annamme vinkkejä teoksen aitouden tutkimiseen. Taitavan väärennöksen varmistaminen on vaativaa ammattilaisellekin, mutta kaikkien taiteen ostajien kannattaa osata tarkistaa muutaman perusasia.

Tässä taidehistorioitsija Tuija Peltomaan vinkkejä siitä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kuvat ja tekstit ovat Antiikki & Designin numerossa 1/2005 julkaistusta Ostajan opas -jutusta. Katso myös video, jolla Tuija antaa lisää neuvoja taiteen ostajille.

Oscar Kleineh: Purjehdusta, signeerattu O Kleineh Paris 83 (1883). Kiinnostava aihe, selvä signeeraus ja kauniisti yhteensopivat hyväkuntoiset kehykset herättävät ostohalun.​
Oscar Kleineh: Purjehdusta, signeerattu O Kleineh Paris 83 (1883). Kiinnostava aihe, selvä signeeraus ja kauniisti yhteensopivat hyväkuntoiset kehykset herättävät ostohalun.​
Taulun takaa voi löytyä tietoa näyttelyhistoriasta tai maalauspaikasta, tässä tapauksessa pariisilaisen taiteilijatarvikeliikkeen leima, joka sopii yhteen taiteilijan elämäkertatietojen kanssa: Kleineh maalasi tämän taulun signeerauksen aikaan Pariisissa.​
Taulun takaa voi löytyä tietoa näyttelyhistoriasta tai maalauspaikasta, tässä tapauksessa pariisilaisen taiteilijatarvikeliikkeen leima, joka sopii yhteen taiteilijan elämäkertatietojen kanssa: Kleineh maalasi tämän taulun signeerauksen aikaan Pariisissa.​
Tavallista nimimerkintää harvinaisempi täydellinen signeeraus kertoo taiteilijan nimen, maalauspaikan ja vuosiluvun.​
Tavallista nimimerkintää harvinaisempi täydellinen signeeraus kertoo taiteilijan nimen, maalauspaikan ja vuosiluvun.​

 

Arvid Liljelund: Korvakoru, signeerattu koko nimellä. Signeerauksen ja rusetin punainen väri on peräisin samalta väripaletilta, se on yksi aidon signeerauksen merkeistä.​
Arvid Liljelund: Korvakoru, signeerattu koko nimellä. Signeerauksen ja rusetin punainen väri on peräisin samalta väripaletilta, se on yksi aidon signeerauksen merkeistä.​
Näyttelymerkinnät ovat usein teoksen taakse kiinnitettyjä paperietikettejä. Niiden paikkansapitävyys selviää vanhoista näyttelyluetteloista.​
Näyttelymerkinnät ovat usein teoksen taakse kiinnitettyjä paperietikettejä. Niiden paikkansapitävyys selviää vanhoista näyttelyluetteloista.​
Venny Soldan-Brofeldt: Rannalla leikkivä poika, signeerattu nimikirjaimin.​
Venny Soldan-Brofeldt: Rannalla leikkivä poika, signeerattu nimikirjaimin.​
Irrotettavissa oleviin taustapahveihin, todistuksiin ja etiketteihin on syytä suhtautua terveen kriittisesti.​
Irrotettavissa oleviin taustapahveihin, todistuksiin ja etiketteihin on syytä suhtautua terveen kriittisesti.​
Asiantuntijan allekirjoittama aitoustodistus voi vuosien saatossa vaihtua teoksesta toiseen vahingossa tai tarkoituksella. Tässä Soldan-Brofeldtin teoksessa se on säilynyt oikealla paikallaan.​
Asiantuntijan allekirjoittama aitoustodistus voi vuosien saatossa vaihtua teoksesta toiseen vahingossa tai tarkoituksella. Tässä Soldan-Brofeldtin teoksessa se on säilynyt oikealla paikallaan.​

 

Antti Favén: Vanha kirkkopuisto, signeerattu 1926. Helsinki on suosittu aihe ja talvimaisema Bulevardilta Vanhan kirkkopuiston kohdalta on muotokuvamaalarina tunnetun Antti Favénin tuotannossa harvinainen herkkupala.​
Antti Favén: Vanha kirkkopuisto, signeerattu 1926. Helsinki on suosittu aihe ja talvimaisema Bulevardilta Vanhan kirkkopuiston kohdalta on muotokuvamaalarina tunnetun Antti Favénin tuotannossa harvinainen herkkupala.​
Koska nimilaatta voidaan vaihtaa, lisätä jälkikäteen tai se voi siirtyä vanhan kehyksen mukana teoksesta toiseen, se ei yksinään riitä todisteeksi tekijästä.​
Koska nimilaatta voidaan vaihtaa, lisätä jälkikäteen tai se voi siirtyä vanhan kehyksen mukana teoksesta toiseen, se ei yksinään riitä todisteeksi tekijästä.​
Tässä tapauksessa signeeraus vahvistaa metallilaattaan kaiverretun nimen ja vuosiluku 1926 täsmää aikaan, jolloin Favén työskenteli Helsingissä.​
Tässä tapauksessa signeeraus vahvistaa metallilaattaan kaiverretun nimen ja vuosiluku 1926 täsmää aikaan, jolloin Favén työskenteli Helsingissä.​
Marcus Collin: Kaupunkinäkymä, signeerattu 06, (1906). Hevosvankkurit ja katoliset papit kertovat heti, että aihe on ulkomailta. Kirjallisuudesta selviää, että Marcus Collin maalasi kesällä 1936 Belgian Bryggessä.​
Marcus Collin: Kaupunkinäkymä, signeerattu 06, (1906). Hevosvankkurit ja katoliset papit kertovat heti, että aihe on ulkomailta. Kirjallisuudesta selviää, että Marcus Collin maalasi kesällä 1936 Belgian Bryggessä.​
Tässä monogrammisigneerauksessa on tutut nimikirjaimet ja käsiala, mutta tavallista on, että samat etukirjaimet sopivat useaan eri taiteilijaan eikä tekijää voida vahvistaa.​
Tässä monogrammisigneerauksessa on tutut nimikirjaimet ja käsiala, mutta tavallista on, että samat etukirjaimet sopivat useaan eri taiteilijaan eikä tekijää voida vahvistaa.​
Matti Karppanen: Talitiaiset, 1895. Etupuolelta katsottuna teos näyttää signeraamattomalta ja sen aihe ja maisema muistuttavat von Wright -veljesten lintumaalauksia.​
Matti Karppanen: Talitiaiset, 1895. Etupuolelta katsottuna teos näyttää signeraamattomalta ja sen aihe ja maisema muistuttavat von Wright -veljesten lintumaalauksia.​
Kurkistus talvimaalauksen kääntöpuolelle antaa arvokasta lisätietoa. Etukirjaimet MK viittaavat Matti Karppaseen, joka oli vuonna 1895 Kuopion Haminalahdella Ferdinand von Wrightin oppilaana. Teos on signeerattu ”A tergo” eli kääntöpuolella 1895.​
Kurkistus talvimaalauksen kääntöpuolelle antaa arvokasta lisätietoa. Etukirjaimet MK viittaavat Matti Karppaseen, joka oli vuonna 1895 Kuopion Haminalahdella Ferdinand von Wrightin oppilaana. Teos on signeerattu ”A tergo” eli kääntöpuolella 1895.​

Lue Helsingin Sanomien uutinen taideväärennöksistä.

Kuvien maalausten huutokauppahinnat Bukowskisin joulukuun klassisen huutokaupan luettelossa