Rafaela Seppälä ja Kaj Forsblom haluavat säilyttää designia Suomessa

Suomalaisen muotoilun huippuja Rafaela Seppälän ja Kaj Forsblomin kokoelmasta on parhaillaan esillä Tukholmassa. Pariskunta ryhtyi keräilemään suomalaista designia, koska haluaa säilyttää sen parhaimmistoa kotimaassa.

Kaj Forsblom ja Rafaela Seppälä-Forsblom näyttelyssä Tukholman Kulturhusetissa. Vasemmalla Kristina Riskan tekemä What I See -keramiikkatyö vuodelta 2016, vieressä oikealla Toini Muonan lattiamaljakko, Arabia, 1943.

Runsaat kaksisataa esinettä parasta suomalaista muotoilua 1900-luvun alusta 2010-luvulle. Siinä lyhyesti sanottuna Rafaela Seppälän ja Kaj Forsblomin designkokoelman olemus.
Kokoelmassa on paljon niitä esineitä, joilla rakennettiin 1900-luvulla kuvaa Suomesta itsenäisenä, länsimaihin kuuluvana modernina demokratiana.
– Olemme isänmaallisia, ja olemme halunneet kerätä suomalaisen muotoilun huippuyksilöitä ja säilyttää ne kotimaassa, sanoo Rafaela Seppälä, joka on viestintäyhtymä Sanoma Oyj:n hallituksen jäsen ja suuri omistaja.
Seppälän ja hänen aviomiehensä, galleristi Kaj Forsblomin yhdessä keräämä kokoelma on esillä Tukholmassa Kulturhusetissa osana Ruotsin kansallismuseon näyttelyä. Kulturhusetissa siksi, että varsinainen kansallismuseon rakennus on remontissa.
Kokoelmaa ei ole aikaisemmin nähty julkisuudessa, ei edes Suomessa. Miksi se esitellään Ruotsissa?
– Keskeinen lähtökohta oli Suomen 100-vuotisjuhla. Muotoilu kertoo niin paljon meistä ja itsenäisyyden ajan historiastamme. Suomi ilmaisee itseään parhaiten musiikissa ja designissa, Seppälä sanoo.

Alvar Aallon 1930-luvulla piirtämä vaaleanvihreä tuoli lienee Tiurun tai Varkauden sairaalasta. Sen takana olevan joustavan nojatuolin (aluksi malli 31, myöhemmin 42) yläpuolella Paavo Tynellin muotoilema Lumihiutale-valaisin, 1950. Takana vasemmalla näkyy amerikkalaisen Steven Hollin Kiasmaan 1998 suunnittelema voimakkaan vihreä kahvilantuoli.

Lue koko juttu uudesta numerosta 10/2017.

Lisätietoa näyttelystä www.nationalmuseum.se

Seuraa meitä somessa