5 x Marjatta Metsovaara

Ensimmäiset Marjatta Metsovaaran (1927–2014) Tampellalle suunnittelemat painokankaat tulivat markkinoille 1962. Paksulle ja kiiltävälle Lappi-satiinille painetut kankaat olivat kestäviä ja korkealaatuisia.

Metsovaara tunnetaan suomalaiskodeissa erityisesti juuri painokankaistaan, vaikka ne olivat vain osa hänen tuotannossaan. Hänen tärkein alueensa olivat kudotut kankaat, jotka olivat jo lapsuudesta tuttuja, sillä hän jatkoi isänsä perustamaa kutomoa.

​Simpukka oli Metsovaaran varhaisimpia painokankaita. Pidetty kuvio toistui myös ryijymatoissa, joita Finnrya alkoi valmistaa teollisesti 1963, sekä van Haveren painamassa sametissa. Metsovaara suunnitteli kankaita myös belgialaiselle Albert van Haveren tehtaalle, mikä johti van Haveren ja Metsovaaran avioliittoon 1965.​
​Simpukka oli Metsovaaran varhaisimpia painokankaita. Pidetty kuvio toistui myös ryijymatoissa, joita Finnrya alkoi valmistaa teollisesti 1963, sekä van Haveren painamassa sametissa. Metsovaara suunnitteli kankaita myös belgialaiselle Albert van Haveren tehtaalle, mikä johti van Haveren ja Metsovaaran avioliittoon 1965.​

Nykyisin Metsovaaran painokankaat ovat keräilijöiden suosikkeja, joita voi löytää esimerkiksi nettihuutokaupoista.

Ne näkyvät katukuvassa myös uustuotantoon 2000-luvulla otettujen Top Tip Design -sateenvarjojen kautta. 1960-luvun puolivälissä niitä valmisti Green & Green. Sateenvarjot tehtiin silloin käsinpainetusta nailonista. Parhaimmillaan sateenvarjojen kuoseja oli 15 ja jokaisesta useita värejä, eli kaikkiaan erilaisia vaihtoehtoja oli yli sata.

​Aalto-kuvio on koko kankaan levyinen ja muodostuu viidestä eri väristä. Kaarevat ja pyöreät muodot olivat 1960-luvulla suosiossa eri valmistajien painokankaissa.​
​Aalto-kuvio on koko kankaan levyinen ja muodostuu viidestä eri väristä. Kaarevat ja pyöreät muodot olivat 1960-luvulla suosiossa eri valmistajien painokankaissa.​
Venetzia-kuosin tunnelma muistuttaa renessanssin ylellisiä silkkikankaita, joiden kuviomaailma antoi painokankaiden aiheita myös muiden tehtaiden suunnittelijoille.​
Venetzia-kuosin tunnelma muistuttaa renessanssin ylellisiä silkkikankaita, joiden kuviomaailma antoi painokankaiden aiheita myös muiden tehtaiden suunnittelijoille.​
Perhonen-kuosin aiheena on perhosen siipeä muistuttava kuvio. Väritys muodostuu yhden värin läheisistä sävyistä, mitä aiemmin pidettiin sopimattomana yhdistelmänä. Eihän sinistä ja turkoosia tai oranssia ja aniliininpunaista voi yhdistää! Perhosta tehtiin 10 eri värivaihtoehtoa.​
Perhonen-kuosin aiheena on perhosen siipeä muistuttava kuvio. Väritys muodostuu yhden värin läheisistä sävyistä, mitä aiemmin pidettiin sopimattomana yhdistelmänä. Eihän sinistä ja turkoosia tai oranssia ja aniliininpunaista voi yhdistää! Perhosta tehtiin 10 eri värivaihtoehtoa.​
​Marjatta Metsovaara kelpuutti ruusun kankaidensa aiheeksi, mutta tyylitteli siitä modernin ja täyden kuviopinnan. Ruusu-kankaan kuviot kudottiin Tampellassa myös damastipöytäliinoiksi sekä Belgiassa jacquard-kudontana sisustustekstiileiksi.​
​Marjatta Metsovaara kelpuutti ruusun kankaidensa aiheeksi, mutta tyylitteli siitä modernin ja täyden kuviopinnan. Ruusu-kankaan kuviot kudottiin Tampellassa myös damastipöytäliinoiksi sekä Belgiassa jacquard-kudontana sisustustekstiileiksi.​

Koko juttu ja enemmän kuvia kankaista on julkaistu Antiikki & Designissa 3 / 2015.