Vain purjehtiminen on tärkeää...

Navigare necesse est - Vain purjehdus on tärkeää.

Olen purjehtinut pienenä lapsena perheeni kanssa vanhalla "itämerikuutosella" ja nuorena parikymppisenä vietin seitsemän vuotta joka kesän, kevään ja syksyn purjehtien purjeveneillä laidasta laitaan. Rakastan purjehtimisen filosofiaa. Kun köydet irtoavat laiturista, ei ole kiire minnekään.  Purjehduksessa matkanteko itsessään on tärkeimmässä osassa, vaikka siirrytäänkin paikasta toiseen. Enää en ole purjehtinut vuosiin, mutta aina kävellessäni satamassa minut valtaa kaipuu merelle, tuntemaan tuulen puhalluksen ja suolaiset pisarat kasvoillani.

Wiren kannella. Kuva Antti Voutilainen

Purjehduksessa on monta filosofiaa. Vanhojen purjeveneiden, erityisesti puuveneiden, kuten  "kuutosten" omistajat muistuttavat jossain määrin intohimoisia antiikkiharrastajia tai keräilijöitä. Ensinnäkin monet kuutosveneet ovat hyvin vanhoja, iäkkäimmät noin satavuotiaita. Ne kantavat historiaa itsessään: edellisten omistajien ja kilpailuvoittojen kautta. Puuveneet ovat "designia", niistä puhutaan pitkälti suunnittelijoiden ja valmistajien kautta -aivan kuten minkä tahansa designesineen ollessa kyseessä.

Kaunis Wire veneen on valmistanut Porvoolainen Wilenius Båtvarv vuonna 1938. Sen ensimmäinen omistaja oli Antti Wihuri, joka risti veneensä Wi-alkuisiksi. Veneen nykyiset omistajat ovat Heikki Hämäläinen, Antti Voutilainen, Tom Scheinin, Ville Norra ja Olli Salmensaari. Kuva veneen valmistumisvuodelta 1938. Kuva KAVI
Wire venettä on käytetty Jumalan Tuomio elokuvan promokukuvauksia tehtäessä. Mastoon nojaa upea Ansa Ikonen vuonna 1938 Kuva KAVI

Vaikka ulkopuoliselle veneet näyttävät päällepäin samalta, on niiden muotoiluun sisällytetty hienouksia, jotka auttavat niitä liikkuvaan sulavammin ja nopeammin vedessä. Eri veneissään sunnittelijat ovat kokeilleet aina uutta pyrkiessään optimoimaan veneitä erilaisiin olosuhteisiin. Koska ne ovat käsityötä, ei yksikään vene ole samanlainen. Veneistä ei sääntöjen mukaan voi tehdä kopioita, vaan yhden piirustuksen mukaan saa nykyään tehdä vain yhden veneen. Replikan eli kopion voi tehdä ainoastaan silloin, kun alkuperäinen on tuhoutunut. Vanhojen veneiden  rikkoutuneita tai puuttuvia osia metsästetään ja valmistetaan käsityönä. Tietty pedanttius, aitouden tavoittelu ja vanhan arvostaminen yhdistaa antiikin- ja veneenharrastajia. Rakkaan veneen kunnostukseen käytettyjä työtunteja tuskin kannattaa laskea.

Kunnostettavan Mariannen "laudoitukseen, sisustukseen, parraslistoihin, kuningaslautaa ja kansiaukkoihin oli varattu hondurasinmahonkia, kaariin tammea, kansipalkkeihin khayamahonkia, kölipuuhun, polvioihin ja rankoihin irokoa ja kantta varten okumevaneria ja oregonmäntyä kannen rimoihin." Kuva ja lainaus otettu kirjasta Kutosten Juhlaa, kuva Team Marianne
Kuva otettu Eero Lehtisen ja Hannu Baskin kirjoittamasta "Kuutosten juhlaa" kirjasta

Parhaimmillaan purjehtiminen on sulaa nautintoa, mutta joskus se on  kamppailua paitsi meren voimia myös itseä vastaan. Kilpailut eivät -yhden kokemuksen jälkeen- olleet koskaan minun juttuni, mutta ymmärrän myös niitä joille kilpaileminen on tärkeä osa purjehdusta. Kyse on pitkästä prosessista, jossa valmistelu, suunnittelu, strategian hiominen, varusteiden huolto ja miehistön haaliminen ja yhteispelin rakentaminen on näkymätön osa kilpailua.  Kilpailupaikalla tapahtuva vesillelasku, mittaukset, dokumenttien tarkistus ja lopulta lähdön sähköinen tunnelma nostaa adrenaliinin huippuunsa. Rannalta katsottuna kaikki näyttää niin helpolta: purjeveneet vain ryhmittymät kauniisti ja liikkuvat  toisensa lomitse kilpailun alettua. Todellisuudessa kyseessä on ankarasta kamppailusta, toisen "tuulen varastamisesta" ja miehistön saumattomasta yhteistyöstä, jota veneen kippari kuitenkin johtaa. 

Kuutosia pääsee ihailemaan Hangossa 2-9 elokuuta, jolloin siellä järjestetään MM-kisat.

Suomessa on tällä hetkellä maailman isoin klassisten kuutosten laivasto, eli lähes 40 venettä. Klassisilla kuutosveneillä on oma kilpaluokkansa 6mR joka kisaa tänä vuonna Suomen etelässä, Hangossa, maailmanmestaruudesta 2-9. elokuuta. Ilmottautuminen on yhä auki, mutta jo nyt tulossa on 50 venekuntaa. Kisoissa on tarjolla historiaa ja kuninkaallista loistoa. Kisoihin saapuu nimittäin kilpailemaan Espanjan emerituskuningas Juan Carlos puolustamaan mestaruuttaan. Siellä voit ihailla myös vanhoja venekaunottaria, esimerkiksi kaikkien aikojen legendaarisinta Sparkman & Stephensin suunnittelemaa 6mR-venettä "Goosea", joka ei ole vieraillut Suomessa sitten 1950-luvun.

Kolmantena vasemmalta Espanjan entinen kuningas Juan Carlos, joka on hallitseva MM -ja EM-tittelien haltija.
Kisaan vamistautuu ja voittoa HSF:n lipun alla tavoittelee myös Kenneth Varsanpään omistama Sara af Hangö, joka on rakennettu vuonna 2006 Granströmin veneveistämöllä Hangossa. Se on replika vuonna 1947 Gösta Kyntzellin suunniteleman Violetin pohjalta. Alkuperäinen Violet on kadonnut. Kuva: Anna Granström

Mikäli kiinnostuit kuutosista ja kilpailuista, kannattaa ehdottomasti saapua elokuussa Hankoon ihailemaan upeita veneitä ja nauttimaan merellisen Hangon tunnelmasta. Toivottavasti pääsisin tänä kesänä kokemaan purjehduksen iloa myös mereltä käsin.

Esikilpailuna ennen MM-kisoja purjehditaan Nicolas Sinebrychoff Challenge- kisa, jonka voittopokaali on maailman toisiksi vanhin yhä kierrossa oleva urheilupokaali America's Cup pokaalin jälkeen. Palkinnon lahjoitti vuonna 1888 Nicolas Sinebrychoff. Pokaalin on suunnitellut merimaisemistaan tunnettu taiteilija Oscar Kleineh.
Kisan yhtenä teemana on "Sailing for a Better Tomorrow"/ Purjehtien parempaan huomiseen, jonka alle mahtuu ilmaston ja Itämeren suojelu.
Eero Lehtisen ja Hannu Baskin hieno kirja "Kuutosten juhlaa" tutustuttaa lukijasa klassikkoveneiden maailmaan.

 

Katjablogiuusi s100x100 q80 noupscale

Katja Weiland-Särmälä

Katja Weiland-Särmälä on väitöskirjaa tekevä taidehistorioitsija ja historioitsija sekä löytöretkeilijä kauneuden, designin ja taiteen maailmassa.