Vanhoja Mestareita

Harvoin miljöö ja taide kohtaavat yhtä saumattomasti kuin Tallinan vanhalla Raatihuoneella pidettävässä näyttelyssä "Taide hallitsee". Mestariteokset 1400-1600-luvuilta heräävät eloon vanhan hansakaupungin ytimessä. On noloa tunnustaa, että vanhana Tallinan-matkaajana en ole ennen käynyt raatihuoneen sisällä. Sitä suurempi olikin elämys nyt, kun sen seinät olivat vallanneet Pieter Brueghel, Frans Snyders, Albrecht Durer, Peter P. Rubens, Lucas Cranach sekä monet muut vanhat mestarit värikylläisine, kiehtovine teoksineen. Tuntui, että astuin kokonaistaideteokseen sisälle, näyttelyn ja miljöön rajat sekoittuivat, katosivat.

Jo 1200-luvun lopulta löytyy maininta Tallinnan raatihuoneesta. Tallinna oli osa Hansakaupunkien liittoa.

 

Raatihuoneen salin juhlallista tunnelmaa. Tilaa on käytetty keskiajalla erilaisiin juhlallisiin tilanteisiin ja vastaanottoihin.
Vanhat portaat johtavat alakertaan, jossa näyttely jatkuu.

Olisin voinut viipyä hämärissä saleissa tunteja. Maalaukset vangitsevine yksityiskohtineen, symbolisine viittauksineen ja mystisine maailmoineen tempasivat mukaansa aikamatkalle menneisyyteen.  Taide hallitsee- teema viittaa taiteen avulla tehtävään propagandaan. Taidetta käytettiin etiikan ja moraalin opettamisessa ja oikean elämäntavan mallina sekä muistuttamaan, mikä uhkasi niitä, jotka nämä eettiset suuntaviivat hylkäsivät. Uskonto, rakkaus, synti, kuolema, ilo ja nautinto vuorottelivat teemoina. Samat aiheet ovat nähtävissä yhä monissa nykytaiteenkin teoksissa:

Teokset olivat pääosin yksityiskokoelmista ympäri maailmaa, joten niistä suuri osa oli minulle ennen näkemättömiä. Näyttely on avoinna 5.10.2015 saakka. Jo pelkästään tämän näyttelyn näkeminen on yhden risteilymatkan väärti.

 

Ars longa, vita brevis

-Hippocrates-

 

Pieter Paul Rubensin studiolla (1577-1610) maalattu Parisin tuomio, jossa kuolevainen Paris sai vaikean tehtävän ratkaista kuka kolmesta jumalattaresta Hera, Pallas Athene vai Afrodite olisi kaikkein kaunein.

 

Laivat myrskyävällä merellä on maalannut Bonaventura Peeters vanhempi (1614-1652)
Pieter Paul Rubensin maalaama salaperäisen naisen muotokuva, jonka epäillään mahdollisesti esittävän Marie de Mediciä v.1575-1612

 

Talonpoikien juhlaa on kuvannut Cornelis Bellekin.
Albrecht Durerin (1471-1528) loistava pikkutarkoista viivoista koostuva teos kuvaa ritaria, kuolemaa ja paholaista. Työ kuvaa moraalista hyvettä: tehtävälleen uskollinen ritari vaeltaa pimeyden laaksossa Jumala turvanaan. (Psalmi 23) Paholaisen kädessä oleva tiimalasi viittaa ajan rajallisuuteen. Toisenlaisessa tulkinnassa teos viittaakin Johanneksen ilmestyskirjaan, jossa ritarin voi nähdä kylvävän kuolemaa ympärilleen . .."hallava hevonen ja sen selässä istuvan nimi on kuolema ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta"
Vanhassa Testamentissa kerrotaan, miten Abraham oli valmis uhraamaan oman poikansa todistaakseen ehdotonta uskoaan. Kuvakertomus Iisakin uhraamisesta on tehty Frankfurtin mestarin studiolla vuosien 1460-1533 välillä. Vaikka maalaus ei sitä paljasta, viime hetkellä enkeli esti tapahtuman.

 

 

 

Katja Weiland-Särmälä

Katja Weiland-Särmälä on väitöskirjaa tekevä taidehistorioitsija ja historioitsija sekä löytöretkeilijä kauneuden, designin ja taiteen maailmassa.

Seuraa meitä somessa