5 tarinaa uudesta Antiikki & Designista

Kannen kuva on Trendeistä, jossa esitellään värikästä designlasia. Kuva Hanna Linnakko
Suomenlinnassa voi astua tykkisluuppi Dianaan ja purjehtia 1700-luvun hengessä. 1700-luvun mallin mukaan rakennetulla Dianalla voi myös oppia merimiestaitoja. Kuvat Suvi Ruotsi.

On hyvä osata lukea hopeaesineiden leimoja. Vanha hopea on leimattu merkeillä, joista selviää esineen tekijä, valmistuspaikkakunta, valmistusvuosi, hopeapitoisuus ja se, missä maassa esine on tarkistettu hopeaksi. Leimat tekevät hopean keräilystä antoisa, sillä tieto on usein keräilyn kantava voima.

Isossa kuvassa on Tapio Wirkkalan suunnittemaa hopeaa 1970-luvun alusta. Kuva Hanna Linnakko.

   Helsingin Vanhassakaupungissa hurmaa pienen mäen päällä seisova valkoinen rakennus. Se on Villa Anneberg eli Annala, joka on rakennettu 1800-luvun alussa kauppaneuvos Gustaf Otto Waseniukselle (1789-1852) ja hänen perheensä kesäpaikaksi.

Tyyliltään huvilakaunotar edustaa ryhdikästä uusklassismia. Kuvat Suvi Ruotsi.

 Vaikka Suomi tunnetaan maailmalla parhaiten kirkkaasta lasimuotoilusta, on täällä suunniteltu myös korkeatasoista värillistä lasia. Yksi taitavimmista värin käyttäjistä oli vasta edesmennyt Oiva Toikka. Hänen pop-taiteesta vaikutteita saanut 1960-luvun värillinen lasinsa on keräilijöiden mieleen myös maailmalla.

Räväkintä värilasia tehtiin Suomessa 1960-luvulla. Isossa kuvassa muun mussa Tamara Aladinin suunnittelema sininen karahvi (128 e, Momono). Kuva Hanna LInnakko.

 Kuvanveistäjä Emil Wikströmin kansallisromanttinen ateljeekoti Visavuori innosti taiteilijoita rakentamaan oma ateljeekoti. Sääksmäellä Valkeakoskella sijaitsevaa Visavuorta ympäröi satumainen puutarha ruusuineen ja pioneineen. Nykyään Visavuori on museo, www.visavuori.fi

Suuressa kuvassa ateljeesta näkyy Helsingin rautatieaseman kivimiesveistosten yksi alkuperäinen lyhty. Kuvat Katri Lehtola.