Tamara Aladin (1932–2019) irtosi klassisesta suomalaisesta minimalismiin ja suorastaan värittömyyteen perustavasta muotoiluperinteestä, joka syntyi 1940-luvulla ja niitti mainetta 1950-luvun taideteollisuusnäyttelyissä Milanon triennaaleissa.
Aladin ei tietenkään ollut ainoa, joka loi Riihimäen lasitehtaalla kiihkeän punaisena ja muissa väreissä hehkuvaa lasia. Pop-taiteen värikäs ja leikkisä henki näkyi 1960-luvulla muidenkin tehtaan suunnittelijoiden töissä. Riihimäen lasitehtaalla kuitenkin luotettiin erityisesti Aladinin värisilmään ja muototajuun, sillä Aladin oli 1960-luvulla tehtaan tuotteliain yksittäinen maljakoiden muotoilija, jopa yli puolet maljakoista oli hänen suunnittelemiaan. Aladin työskenteli Riihimäellä vuosina 1959–76.
Kotimaisesta perinteestä erottuvaan tyyliin vaikutti myös se, että Aladin sai tehtäväksi suunnitella lasia Keski-Eurooppaan, erityisesti Saksaan. Hän epäili, mahtaisiko keskieurooppalainen maku taipua niin pelkistettyyn designiin kuin Suomessa oli totuttu. Niinpä hän suunnitteli maljakoita, joiden rikkaat muodot tuovat mieleen barokin ajan, siis 1600-1700-luvun aikakauden runsauden.
Maljakoiden lisäksi Aladin muotoili lasisarjoja, vateja ja kulhoja, kynttilänjalkoja, kaatimia ja muun muassa tilaustyönä lasisia lampunjalkoja Ornon valaisintehtaalle. Paljon jää myös tunnistamatta, sillä osan Aladin teki anonyymisti.
Helsinkiläinen Astialiisa oli suunnittelemassa Aladinin juhlanäyttelyä, mutta nyt liikkeessä on muistonäyttely, joka esittelee yli sata Aladinin väreissä hehkuvaa lasiesinettä. Ne ovat kahden keräilijän, Pertti Ilmosen ja Timo Laakson yksityiskokoelmista.
Aladinin lasimuotoilua voi nähdä 4.4. alkaen Astialiisan näyttelyssä. Osoite on Runeberginkatu 59.
www.astialiisa.fi