Designmatka Tallinnaan

Sain mahdollisuuden päästä Tallinaan tutustumaan Viron muotoilun tuuliin. Oppainani minulla oli mm. Maris Orav Estonian Desig Centeristä sekä Tallinn Design Festivalin pääjärjestäjä Ilona Gurjanova.

Viron design, mitä se on? Mieleeni tuli suunnaton määrä erilaisia ihania käsityöläispuoteja, joissa olen vieraillut Tallinnassa käydessäni ja isompana brändinä vaatesuunnittelija Ivo Nikkolo. Juuri tälläinen mielikuva useimmilla meistä onkin Viron muotoilusta. Hyvin yritteliästä, pienimuotoista ja heiltä puuttuvat Iittalan ja Marimekon kaltaiset suurnimet. Maris Orav kertoi, että maan muotoilun kansainvälistyminen on vielä ottamassa alkuaskelia. Kansainvälistyminen on vaikeaa, sillä suuri strategia taustalta puuttuu. Syitä tähän voi hakea historiasta. 1950-luvulla, jolloin suomalaisen muotoilun perustaa rakennettiin ja kansainvälisiä suhteita luotiin, oli Eesti osa Neuvostoliittoa. Itsenäistymisen myötä yrittelijäisyys nousi korkealle, mutta toiminta on yhä aika pienimuotoista. Monet  muotoilijat vetävät  yrityksiään pitkälti omin voimin vastaten henkilökohtaisesti paitsi suunnittelusta, myös tuotteidensa mainonnasta, valokuvauksesta ja toimivan välillä itse jopa omien brändiensä malleina. Lähimaihin kuten Suomeen on virolaisen designin ollut vaikeaa rantautua, sillä suomalaiset suosivat voimakkaasti "omia" muotoilijoitaan.

Viron muotoilunimiä, joita Oravin mukaan kannattaa painaa mieleen, olivat mm. erityisesti sydänpaidoistaan tunnettu Marit Ilison, jonka vaatteita on esitelty mm. Voguessa, nuorten suunnittelijoiden designpalkinnon voittanut Johanna Tammisalu, Nuud Ceramicsin Mariana Laana ja vintagehenkinen huonekaluja suunnitteleva Oot-Oot.

Hele Keramiika, suunnittelijana Mari Ait. Takana Nuud keramiikkaa. Eesti Design Center.

 

Estonian Design Housessa oli myynnissä New Vintage-merkin kauniita koruja. Jo nimi ihastutti. Eesti Design House.
Maria Sidorenkon upeat astiat. Eesti Design House.
Köysikorut on suunnitellut Johana Tammisalu, Eesti Design House.

Telliskivi on Tallinnan "the most hip" alue, eräänlainen "paikallinen Punavuori" tai kansainvälisemmin ehkä Meatpacking Districtin kaltainen, entiselle teollisuusalueelle kasvanut elävä keskus,  jossa muodikkaimmat ja innovatiivisimmat yritykset majailevat. Suuntasimme tietysti sinne.

Vanhaa puutaloaluetta kunnostetaan erityisesti nuorten perheiden voimin. Alue muistuttaa ulkoisesti hieman vanhaa Puukäpylää. Tällä viittaan alueeseen, millaiselta se näytti ehkä noin 1960-luvulla.
Vanhat tehtaat ja muut rakennukset ovat tulvillaan menneisyyden estetikkaa. Niihin on rakennettu pop-up kauppoja, ravintoloita, designpuoteja, käsityöpajoja, showroomeja ja vaikka mitä.

 

F Hoone on yksi Tallinnan persoonallisimmista ravintoloista. Se on rakennettu noin sata vuotta vanhaan teollisuusrakennukseen.

 

F hoone
F Hoone

 

Taide on levinnyt myös vapaasti rakennusten seinille.
Telliskiven alueella oli myös useita antiikki-ja vintagekauppoja. Balti Jaama Turgin yläkerrassa oli useita kiinnostavia liikkeitä antiikin ja vintagen ystäville.
MS Vintage-liikkeessä oli paljon myös suomalaista secondhand-vaatetta. Balti Jaama Turg.
Vanha kapioarkku teksteineen ihastutti.

Telliskivessä kiertelyn jälkeen lähdimme Tallin Design Festivaleille. Ne pidettiin vanhassa sukkellusvenetehtaassa. Paikka oli rapistunut, jopa hitusen pelottava, etenkin kun taustalla kuului aavemaista elektronista musiikkia. Design Festival oli keskittynyt ennemminkin laatuun kuin määrään. Festivaalilvierailijalle esiteltiin tulevaisuuden tekstiilejä, kuten satuja näyttävät vuodevaatteet ja käännöksiä tekevä huivi. Onneksi kukaan ei ole vielä keksinyt, miten ajatuksia voi lukea.

Installaatio tehdasmiljöössä. Tallin Design Festival
Ekologisia vaatteita, joita valmistettu mm. maidosta. Tallin Design Festival
Tehtaan vanhaa kalustoa. Tallin Design Festival.
Lasinen miehen pää. Tallin Design Festival.
Puku linnan juhliin? Tallin Design Festival.
Heikki Saabas on suunnitellut nämä kauniit valaisimet. Tallin Design Festival.

Oli todella innoittava matka ja kiinnostukseni virolaista muotoilua kohtaan heräsi. Yleinen nopea mielikuva suunnittelun tuulista oli vapaus, jota Telliskivikin alueena hyvin kuvasti.  Aloitetaan rohkeasti, unelmoidaan suuria, kokeillaan ja ajatellaan "out of the box". Kaiken ei tarvitse olla valmista, ennenkuin voi aloittaa. Huomasin myös ympäristöajattelun olevan voimakkaasti esillä paikallisessa muotoillussa. Vieraillessani nahkatuotteita valmistavan Stella Soomilaisen  ja vaatesuunnittelija Reeta Ausin studioissa, kierrätys- ja ekologisuus-ajattelu oli viety hyvin pitkälle.

 

Tämän työn melkein ostin Estonian Design Housesta mukaani. Sen on suunnitellut Marion Isabelle Varik. Nyt vähän harmittaa, täytyy varmaan tehdä uusi matka ja hakea se kotiin.

Ps. Jutussani kaikkien suunnittelijoiden kohdalla ei ole nimeä, sillä huolimatta siitä, että sekä Estonian Design House:ssa että Tallin Design Festivalilla on tarkoitus tuoda esiin eestiläistä muotoilua, olivat muotoilijoiden nimet "piilotettu" tai ainakin vaikeasti löydettävissä tuotteiden yhteydessä. Henkilöbrändäykseen kannattaisi varmasti panostaa vielä enemmän, tuotteet veivät jo sydämeni.

Katja Weiland-Särmälä

Katja Weiland-Särmälä on väitöskirjaa tekevä taidehistorioitsija ja historioitsija sekä löytöretkeilijä kauneuden, designin ja taiteen maailmassa.

Seuraa meitä somessa