Osa nykytaiteilijoista on jo luonut uraansa parikymmentä vuotta ja establoitunut ja vakiinnuttanut paikkansa kentällä, osa on juuri valmistuneita ja vasta astumassa kentälle sisälle.
Taiteilijan asema kentällä on usein suoraan suhteessa myös teosten arvotukseen. Taiteen ostajalle nuori, kentälle saapunut taiteilija on yhtäaikaa potentiaali ja riski. Hyvällä onnella olet ensimmäinen, joka löytää uuden "Ilkka Lammin" ja saat hänen teoksensa vielä edulliseen hintaan. Toisaalta ennusteita taiteilijan etenemiselle kentällä ei voi antaa. Taiteilija ei itsekään välttämättä tiedä, jatkaako hän uraansa vuosikausia vai lopettaako kesken? Voi olla, ettei taiteilija ei uransa aikana välttämättä koskaan pääse ns. keskiöön. Taiteen historia kertoo myös taiteilijoista, joita ei elinaikanaan ymmärretty, mutta jotka vasta kuolemansa jälkeen nousivat kentälle. Aika näyttää.
Kentällä toimivat ns. portinvartijat kuten taidegallerian omistajat, apurahojen myöntäjät ja kriitikot ovat tärkeässä roolissa, pitkälti he määrittelevät taiteen ja taiteilijan liikkeen kentällä. Ja sen, kuka ylipäätään pääsee kentälle. Suomen kaltaisessa pienessä maassa yhden arvovaltaisen lehden taidekritiikki saattaa painaa paljon.
Kenttäteorian mukaan kaikkia kentällä toimijoita arvotetaan keskenään. On olemassa eräänlainen näkymätön, mutta tiedostettu ranking, jonka perusteella esimerkiksi gallerioita voi arvottaa keskenään. Mitä arvovaltaisemmassa galleriassa tai näyttelyssa taiteilijan töitä on ollut, sitä paremmin taiteilija voi edetä kentällä.
Mikäli taiteilijan teokset pääsevät museoon tai kokoelmiin, se antaa vielä lisävauhtia kohti keskiötä. Miten teokset ovat myyneet, kertoo myös paljon. Tosin laskukautena myynti on aina nousukautta hiljaisempaa. Ja päinvastoin. Myös stipendit, palkinnot ja tilaustyöt ovat taiteilijan uran kannalta merkittäviä virstanpylväitä. Kuten myös sekin, millainen jälleenmyyntiarvo taiteilijalla on. Jo se, että taiteilijan teos on mukana esimerkiksi nykytaiteen huutokaupassa, kertoo, että kysyntää ja markkinoita kyseiselle taiteilijalle on olemassa.
Nykytaiteen kauppa voidaan karkeasti jakaa primary ja secondary marketiin. Ensimmäinen käsittää ostamisen suoraan taiteilijalta tai gallerioista, joissa esitellään taiteilijan tuoreinta tuotantoa. Siihen kuuluvat myös esimerkiksi nyt Kaapelitehtaalla meneillään olevat Taidemaalariliiton ja Ornamon teosvälitykset. Nykytaiteen huutokauppa, vaikkapa nyt käynnissä oleva Bukowskis Contemporary Art edustaa puolestaan esimerkkiä secondary marketista.
Galleriat ja teosmyynnit asettavat eräänlaisen pohjahinnan tai lähtöarvion taiteelle. Secondary marketin saapuminen nykytaiteen markkinoille on hyvä asia. Näkisin, että first ja secondary market eivät ole toistensa kilpailijoita, vaan hyötyvät toinen toisistaan. Myös ostaja hyötyy, sillä näin huutokaupan kautta nykytaiteelle on luotu jälleenmyyntimahdollisuus. Näin teoksen arvo pitkässä juoksussa säilynee paremmin.
Sijoitusmielessä mahdollisuus tehdä löytöjä ns. secondary marketissa on yhä olemassa, mutta secondary market on astetta turvallisempi kuin primary market. Arvonmuutoksen suunta on nähtävissä, aistittavissa. Tosin arvoja verratessa tulee ottaa huomioon gallerioiden lisät teosten hinnoissa first marketin puolella. Hyvä verrokki hintoihin onkin esimerkiksi nyt käynnissä oleva Kaapelin teosvälitys. Toisaalta nykytaiteilijoiden töiden arvoa on vaikea määrittää ostohetken jälkeen, sillä hyviä jälleenmyyntikanavia (secondary market) on suhteellisen vähän, näin yksittäinen jälleenmyyntiarvokaan ei aina kerro koko totuutta. Nykytaiteessa kysymys aitoudesta ja provenienssi on monesti helpompi selvittää kuin vanhan taiteen ollessa kyseessä. Taiteilija voi jopa itse tunnistaa teoksensa. Se luo myös turvaa ostajalle.
Ja sitten hyvä neuvo. Kuuntele myös sydäntäsi ja seuraa omaa makuasi. Taide on harvoin pelkkä sijoitus, se on myös osa kotiasi.
Kaikki taide on ollut aikanaan nykytaidetta. Nykytaide määrittyy siis monella tapaa: karkeasti määritellen nykytaiteena pidetään noin 20-30 vuotta sitten vanhoista teoksista tänään maalattuihin teoksiin. Yleensä taiteilija on yhä elossa. Yksi hyvä määre on summittainen aikalaistaide, jonka kukin voi rajata haluamallaan tavalla.
Bukowskis Contemporary Art Huutokauppa 8.-19. maaliskuuta online. Näyttö ja huutokauppa 14.-19. maaliskuuta, Iso Roobertinkatu 12, Helsinki
Kaapelitehdas, Helsinki, Taidemaalariliiton Teosvälitys ja Ornamon Teosmyynti 10.-18. maaliskuuta.