Pidämme tietynlaista maisemaa kauniina ja suomalaisena. Miksi? Kauneuden kokemusta on liki mahdoton pukea sanoiksi, mutta mitä muuta maisema on kuin esteettinen kokemus?
Jos pyytäisin sinua valitsemaan "oman suomalaisen maisemasi", millainen se olisi? Olisiko se vaaramaisema Kolilta, kesäaamuinen järvenselkä, paljaat kalliot ja myrskyävä meri, Lapin tunturimaisemat, alavat viljapellot vai urbaani yönäkymä kaupunkisilhuetteineen?
Seuraavaksi haastan sinua pohtimaan, miksi valitsit juuri tietyn maiseman? Mikä siinä puhuttelee sinua? Mistä maisemasuhteesi on peräisin? Lapsuuden kesistä ja tutuista miljöistä? Liittyykö maisemasi omaan ja sukusi historiaan?
Tiettyjen maisematyypien arvottaminen ylitse muiden on kuitenkin pitkälti myös opittu tarkastelutapa. Voidaan puhua kulttuurisesta maisemakuvasta, jonka kautta hahmotamme ja ymmärrämme maisemaa. Tämä kulttuurinen maisemakuva "oikeasta suomalaisesta maisemasta" on luotu kuvataiteen kirjallisuuden ja valokuvauksen keinoin.
Kulttuurinen maisemakuvamme on rakennettu ja rakentunut pala palalta, kuva kuvalta. Lukuisten samankaltaisten kuvien kautta tietty maisemaideaali on tallentunut kansalliseen alitajuntaamme. Muistumat taiteilijoiden maalauksista limittyvät toisiin kuviin ja toistuvat lopulta myös itse ottamissamme maisemavalokuvissa. Olemme sisäistäneet nämä "oikeat" suomalaiset maisematyypit niin alitajuisesti, ettemme välttämättä edes ymmärrä, miksi tietyt maisemat tuntuvat "suomalaisimmilta" tai kauniimmilta kuin toiset. Maisema, mitä yleisesti pidetään kauniina ja suomalaisena, muistuttaakin voimakkaasti suomalaisen maalaustaiteen kultakauden maisemamaalauksia.
Suomalaista identiteettiä rakennettaessa 1800-luvulla maisemamaalaus oli tärkeässä asemassa. Maisemaa nähtiin kansallisen, alueellisen, paikallisen sekä yhteisöllisen identiteetin symbolina. Maisemamaalauksen keinoin rakennettiin ja voimistettiin suomalaisuuden tunnetta ja kansallista identiteettiä.
Taiteilijoiden tehtävänä oli "löytää" oikea suomalainen maisema ja tallentaa se töihinsä. Runeberg, Topelius, Werner Holmberg, Akseli Gallen-Kallela, Albert Edelfelt ja lukuisat muut olivat yhdessä luomassa suomalaista ideaalimaisematyyppiä runoissaan ja maalauksissaan. Näitä ideaalimaisemia oli useita, sillä kansallistaiteilijamme kuvasivat pitkälti kukin "omaa" maisemaansa: Edelfelt saaristoa, Halonen maalaisidylliä ja Gallen mm. vaaramaisemia Kolilta. Näiden maisematyyppien kautta myös suomalainen ihannemaisema pitkälti rakentui.
Maisemamaalauksen aihe on maisema, mutta sisältö monimerkityksinen. Maisemamaalaus ei ollut vain maiseman tallentamista, vaan se ilmensi laajemmin aikakautensa aatteellista ilmapiiriä. Lisäksi siinä saattoi olla mukana piilotettuja poliittisia ja propagandistisia tarkoitusperiä. Venäläistämisuhan alla lehdistössä Suomi kuvattiin usein aaltojen pyörteisiin ajatuneena aluksena, joka oli vaarassa ajaa karille ja hukkua. Sensuurin iskiessä maalauksien maisemakuvauksella saatettiin viestiä asioita, joita kirjallisesti ei ollut luvallista kirjoittaa. Taitava katsoja osasi tulkita näkemäänsä myös ns. virallisen aiheen ohi. Uhkaava myrsky saattoi viitata venäläistämisen uhkaan tai lumen alle peittynyt maisema sortokauteen.
Maisemiin liitettiin puhtauden, vapauden, tulevaisuuden, vaurauden ja mahdollisuuksien symboliikkaa. Maisemamaalauksen keinoin pyrittiin viemään myös suomikuvaa maailmalle. Suomesta haluttiin antaa kuva modernisoituneena ja kehittyneenä valtiona. Teollisuus, vihreä kulta ja kansainvälistyminen tuli näkyä myös taiteessa.
Maisema voidaan inhimillistää myös mielen maisemaksi. Tällöin maiseman tulkinnallinen lähtökohta on vahvan subjektiivinen. Se lähtee taiteilijan tai katsojan omasta ajatusmaailmasta ja tunnetiloista. Maisemasta tulee kuva, joka koetaan mielessä.
Maisemamaalaukset ovat osa Bukowskis Art & Antiques huutokauppaa, jonka näyttö on auki 6-11.12 Iso Roobertinkatu 12. Myös itsenäisyyspäivänä 6.12 klo 11-16.
Lähteitä:
Luento Suomalaisuuden kuvia, jonka pidin Metropolia Ammattikorkeakoulussa tammikuussa 2017.
Pauline von Bonsdorff Ympäristöestetiikan polkuja. Jyväskylä
Riitta Konttinen, Sammon rakentajat
Minna Maijala, Kultakauden maanalainen vastarinta
Ville Lukkarinen & Annika Waenerberg. Suomi-kuvasta mielenmaisemaan.
Juha Ala Suomi-ihanne tunteiden koossapitäjänä.
http://www10.edu.fi/kuvataide/