Olen ostanut pienen taulun (20 x 29 cm) kirpputorilta Tukholmasta vuonna 1994. Se esittää Anders Zornin etsausta, ja siinä on monogrammi signeerauksena. Onko kyseessä painokuva vai alkuperäinen teos?
Ruotsalaisen Anders Zornin (1860–1920) tie maalaispojasta taiteen supertähdeksi on vertaansa vailla. Taideopinnot koulivat hänestä taiturin, joka hallitsi kaikki kuvataiteen tekniikat vesiväreistä öljymaalauksiin, veistoksiin ja grafiikkaan. Pariisin seurapiireissä Zorn oli kotonaan aivan kuten suomalainen ystävänsä Albert Edelfelt. Hänen luovuutensa tukikohta oli synnyinseudulle Taalainmaan Moraan rakennettu erämaa-ateljee, kuten kollegallaan Akseli Gallen-Kallelalla Suomen Ruovedellä. Suomalaisista taiteilijoista lähimmäs Zornin maailmaa pääsi Ingrid Ruin, joka vietti mestarin oppilaana ja avustajana kuusi vuotta 1900-luvun alussa. Zorn maalasi muotokuvia ja naisia – muotileningeissä, kansanpuvuissa ja alastomina. Tämän etsauksen malli Elin on luontevasti läsnä, silmät avoimina ja suu raollaan. Poseeraus on rento. Vartalon muodot kaartuvat pehmeinä ja aistillisina. Aihe on vuodelta 1913–1914, ja kuvassa näkyy vain painolaattaan kaiverrettu signeeraus. Anders Zornin suuresta suosiosta huolimatta monistettavuus ja jälkeenpäin tehdyt vedossarjat pitävät grafiikan hinnat kohtuullisena. Tavanomaisten vedosten vakuutusarvo on 400–800 e. Kirjapainoversioilla on vain sisustusarvoa. Ratkaisevat erot eivät selviä valokuvaa katsomalla. (TP)