Sain kutsun Mafka & Alakoski lasistudion Galleriaan "Lasia Maailmalle" tapahtumaan. Kolme taiteilijaa Kari Alakoski, Marja Hepo-aho ja Sini Majuri esittelivät töitään, jotka matkaavat edustamaan Suomea nykylasifestivaaleille Glasrijk Tubbergreniin Alankomaihin.
Suomen muotoilun kultakautena pidetään mielestäni suhteellisen oikeutetustikin 1950-lukua sekä sitä edeltävää ja seuravaa vuosikymmentä. Wirkkala, Sarpaneva, Nyman, Franck sekä muut designmaailman tunnetut nimet napsivat tuolloin kultamitaleja ja kunniamainintoja kerta toisensa jälkeen Venetsian Biannaaleissa. Mikään ei kuitenkaan tapahtunut itsestään. Suomalaista muotoilua vietiin urakalla maailmalle.
Ajateltiin, että uniikkimuotoilun kautta suomalainen suunnittelu- ja muotoilu tehtäisiin tunnetuksi ja siinä samalla saataisiin kaupaksi myös muuta suunnittelua sekä ennenkaikkea teollisuutta. Suomalaisen designviennin Grand Old Man Olof Gummerus sanoikin: "Tarjotkaa hienoja ryijyjä, huonekaluja ja loistavaa lasia aperitiivina, niin ulkomaiset markkinat nielevät myös paperikauppamme siinä samassa.” Ei mikään huono ajatus tänäkään päivänä. Taustalla oli myös poliittisia päämääriä noina kylmän sodan aikoina: haluttiin profiloitua nimenomaan Skandinaaviseen muotoiluyhteisöön. Kulissien takaisia suhdeverkostoja luotiin ja hyödynnettiin.
Menestys ruokki myös tähtikulttia suunnittelijoiden ympärillä, eivätkä tähdet ole vieläkään himmenneet, pitkälti samoilla nimillä tehtaat yhä myyvät tuotantoaan. Kultakauden mestareille tuntui vain taivas olevan rajana: tuolloin kannustettiin uusiin luoviin kokeiluihin ja taiteilijoille annettiin käyttöön tehtaan koko kapasiteetti. Perustettiin taideosastoja, tehtaat työllistivät myös suuren määrän koristemaalareita, lasinpuhaltajia ja kaivertajia.
Nykyään tilanne esimerkiksi lasialalla on toinen. Uniikkilasia muotoillaan yhä, mutta nykyään lähdetään siitä, että lasitaiteilija on yhtäaikaa suunnittelija, puhaltaja, markkinoija, vienninedistäjä, galleristi ja parhaassa tapauksessa rakentaa itse uuninkin, lasitaiteilija Marja Hepoaho naurahtaa.
Myös nykymuotoilu tarvitsisi taakseen samalaiset tukijoukot- sekä verkostot kuin 1900-luvun puolivälissä. Kaunis, ajan hengessä elävä ja aikaa kestävä suunnittelu ansaitsee päästä maailmalle. Onnea matkaan!
Jos innostuit eri tekniikoista, voit suunnitella oman lasiesineesi ja kokeilla lasipuhallusta Mafka & Alakosken Lasistudiolla Riihimäellä. Lasitehtaanaukio 2, Riihimäki.