Tutkiessani Raija Rauanheimo-Kojosta ja Falcoa, ymmärsin, miten paljon taideteollisuuden kentällä vaikutti 1950-luvulla taiteilijoita, jotka tekivät hyvin paljon toinen toisiaan muistuttavia keramiikkahahmoja. Osa jopa niin samankaltaisia, että niitä oli vaikea erottaa toinen toisistaan. Varsinaista nk. "mallisuojaa" nukeilla ei ollut.
Falcossa nukkeja valmistettiin vuosina 1946-56. Arabialla samoihin aikoihin, 1940-luvun puolivälistä 1950-luvun puoliväliin. Sodan läpikäynyt maa janosti esteettistä nautintoa. Toini Muona ja muut taideosaston tekijät saivat arvostusta taidekriitikoilta ja keräsivät palkintoja ulkomailla, pikkufiguurit vastasivat nimenomaan kansan makua. Pienet figuurit vastasivat "kauneutta arkeen"- vaateeseen ja olivat hinnaltaan edullisia joka kodin koristeita.
Miten nukkemaakareiksi päädyttiin? Arabialla Taideteollisuusosasto perustettiin "kauniimman arkitavaran" tuottamiseksi. Hannele Nymanin artikkelin "Arabian nukkemaakarit" mukaan osa taideteollisusosastolla työskennelleistä pelkästään koristemaalasi, osa työskenteli laajemmalla kentällä. Mikäli halusi päästä "nukkemaakariksi", tuli näyttää taitonsa tekemällä osaston johtajalle Olga Osolille koekappale, jonka perusteella valittiin nukentekijäksi. Tosin reittejä osastolle saattoi olla useampiakin, Anna-Liisa Eriksson tuli Arabialle nukentekijäksi suoraan Kupittaan tehtaalta. Berta Norrback aloitti Ara-osastolla, josta siirtyi ensin käsikoristamoon ja sieltä nukentekoon.
Eläin-ja ihmisfiguriineja tekivät Nymanin mukaan Arabialla mm. Toini Hartikainen, Aune Siimes, Aja Unonius, Anja Juurikkala, Ann-Maj Helpiö ja Raili Eerola. Myös Friedl Holzer Kjellberg teki pieniä vaaleita figuureita. Kerralla osastolla oli viitisen työntekijää, mutta vaihtuvuutta tapahtui vuosien varrella. Työntekijät avioituivat ja lopettivat työt tai vaihtoivat myös osaltolta tai tehtaasta toiseen.
Nuket menivät hyvin kaupaksi, siispä jokaisella arvonsa tuntevalla tehtaalla oli oma nukkekavalkadinsa. 1940-50-lukujen aikana eri tehtaitten nuket muistuttivat toisiaan tyylillisesti ja aihepiirettäin. Osa syy hahmojen samankaltaisuuteen saattaa olla "kopioinnin" ohella myös se, että taiteilijat kiersivät tehtaasta toiseen. Tutkimukseni mukaan esimerkiksi Falcossa oli töissä paljon "vapaita taiteilijoita", joilla saattoi olla tausta Arabian työntekijöinä. Esimerkiksi huhu, jonka mukaan Arabian työntekijöitä olisi ollut myös Falcossa -tosin epävirallisesti- saattaa hyvin pitää paikkansa. Osa nimikirjaimista täsmää ja nuket ovat hyvin samankaltaisia.
Nukkien tunnistaminen pelkän ulkonäön perusteella esimerkiksi "Arabiaksi" tai "Falcoksi" ilman tehtaan leimaa on haastavaa. Lisäksi soppaa hämmentää myös Kupittaan ja Nukkelan nuket, puhumattakaan nukketaiteilijoista, jotka Arabian vuosiensa jälkeen jatkoivat nukkien tekoa omiin nimiinsä kuten Ann Maj Helpiö ja Anna-Liisa Eriksson.
Vaikka nuket saattoivat olla tehtaiden kesken samanlaisia, olivat ne tehtaan sisällä, esimerkiksi Falcossa, hyvinkin erilaisia. Taiteilijoilla oli vapaus tehdä nukkeja sekä Arabialla että Falcossa "omalla tyylillään". Aihepiiri vaihteli laidasta laitaan. Kansallisasuisia tyttöjä ja poikia, torikauppiaita, Marttoja, tummaihoisia "etelän asukkeja", lapsukaisia, tonttuja, enkeleitä, historiallistyyliasuisia hahmoja ja jopa raskaana olevia naisia. Nukkehahmot ovat siitä mielenkiintoisia, että ne pääosin signeerattiin myös taiteilijan omiin nimiin, ei vain tehtaan.
Vaikka Arabia lopetti nukkien valmistuksen 1950-luvun puolessavälissä, nukentekijät jatkoivat niiden valmistamista omiin nimiinsä. Erikssonin nukkefirma toimi Mannerheimintiellä muutamia vuosia hänen vuoden 1949 lähtönsä Arabialta jälkeen. Helpiö puolestaan piti nukkien teossa taukoa 1970-80-luvun, mutta aloitti niiden valmistuksen uudestaan, tuoreimmat nuket ovat 2000-luvulta. Helpiön myöhemmät nuket erottaa Arabian aikaisista siitä, että ne ovat hieman kookkaampia ja ne signeerataan vuosiluvun kanssa. Arabialla ei aikoinaan saanut valmistaa lottia, mutta Helpiön myöhemmästä tuotannosta myös niitä löytyy.
Nukkeja teki Espoon Nupurissa myös Arabialla aiemmin työskennellyt Birdie Sahlberg, joka signeerasi nukkensa B.S. ja pyöreään kulkevassa leimassa luki Made in Finland. Sahlbergin nukeilla oli mekoissaan usein kaunis maalattu kukkakoriste ja kädessään muovailtu kukka. Hän valmisti myös Martta-nukkeja 1960-luvulta alkaen aina 1980-luvun alkuun saakka Marttayhdistykselle. Näitä Marttanukkeja myös kopioitiin. "Aidot" Marttanuket Marttayhdistykselle valmisti Sahlberg. Marttayhdistyksen linkissä lisää aiheesta.
Eri tehtaitten nukkien tunnistaminen on haastavaa. Samankin tehtaan merkitsemiskäytännöt olivat kirjavia. Arabian ja Falcon esineissä tehtaan nimi kaiverrettiin, kirjoitettiin posliinivärillä tai leimattiin.
Kaikkia nukkeja ei myöskään merkitty tehtaan leimoin tai tarroin. Esimerkiksi osa Falcon nukeista signeerattiin ja merkittiin massaan kaiverretulla tai kirjoitetulla signeerauksella ja/tai Falcon merkillä, osaa ei. Joissain on vain merkintä Hand Made in Finland. Myöskään Arabian tai Kupittaan Saven kaikkia nukkeja ei signeerattu. Tunnistamista vaikeuttaa myös se, että esimerkiksi Kupittaan Saven esineisiin liimattu tarra on saattanut irrota. Pohjassa voi lukea Made in Finland. Muttei välttämättä. Olen törmännyt tarrallisiin Kupittaan saven hahmoihin, joiden pohjassa ei lue mitään.
Riippumatta siitä, onko kyse tehtaasta tai yksityisestä tekijästä, pohjassa voi lukea Hand Made In Finland. Kyseinen merkintä ei siis automaattisesti viittaa mihinkään tehtaaseen. Olen itse hyvin varovainen nähdessäni nuken, jossa ei ole tunnistettavaa tehtaan merkintää. Työntekijätkin vaihtelivat tehtailta toiselle, myös tekijän "kädenjäljen" tai signeerauksen perusteella tehtaan tunnistaminen on haastavaa. Hyvin myynyttä tyyliä myös imitoitiin.
Sama taiteilija saattoi myös signeerata vaihtelevin tavoin. Avioituminen saattoi muuttaa nimikirjaimia. On myös mahdollista, että siirtyessä tehtaalta toiselle nimikirjoitusta ja signeeraustapaa vaihdettin.
Esimerkiksi mystinen AS-signeeraus tulee vastaan hyvinkin erilaisten ja eri tehtaiden nukkien kohdalla. Hannele Nymanin artikkelin tiedon mukaan Aune Siimes olisi työskennellyt Arabian nukkeosastolla. AS saattaa viitata häneen. Toisaalta nimikirjaimet ovat yleiset ja AS signeerauksen takana ei välttämättä ole vain yhtä henkilöä, vaan useampi samoilla nimikirjaimilla varustettu tekijä käytti samaa signeerausta.
Tässä Arabian nukentekijöiden signeerauksia, sekä Arabian nukeista löytyneitä signeerauksia :
Eva Bruun, sign Eva 1947 EB
Anna-Liisa (Annu) Eriksson sign AE, 1944-49
sign BE
Liisa (Larsen) Hallamaa sign LH 1945-47, 1950-71
Ann-Maj Helpiö (Alen)sign A-M Helpiö, AMH, AMA, 1949-52
Anita Hult sign Anita Hult 1951-52
sign A-M.K Ann-Mari Korpisola? (Elgström) 1955-62
Anja Kuusk sign A.KUUSK, AK 1949-55, 1957-74
Ann-Mari Linqvist sign A-M L, 1945-48
Sirkka Louhi (Junnola) 1947-53, 1960-74
Teija von Liders 1951-53
Martina Meinander 1947-49
Berta Norrback sign BN 1945-47
Ilona Lemmetty Peltonen 1947-1950-luku
Rachel Pulkkanen (Englund) sign Rakel Pulkkanen 1948-53
Kristina Roos sign K.ROOS 1948-55
Anna-Liisa Vainio (Forsström) sign A-L VAINIO 1947-55
Saga M. Virtanen sign M 1950-51
(Ylläolevan luettelon on koonnut Hannele Nyman, alla lisää löytämieni Arabian leimalla olleiden figuurien signeerauksia. Siis vain figureiden, joissa selvä Arabia-kirjoitus tai leima. )
sign BA
sign BN
sign B.S. Birdie Sahlberg?
sign RG
sign. T.Laakso
Falcon Nukentekijöiden signeerauksia:
(kokoomani signeeraukset ovat nukeista, joissa lisäksi myös Falcon leima tai ne kuuluvat Designmuseon Falco-kokoelmaan)
sign AA
sign AH
sign AI
sign AS
sign AT
sign. BL
sign HT
sign HL
sign HH
sign HV Hugo Vartiainen (tehnyt ainakin sinisavilaattoja naishahmoilla, ei välttämättä nukkeja)
sign M, (saaga M Virtanen?)
Majlis Vasenius? sign MV
sign MVY
sign MIA
Aune Paulin sign Pau
sign PE
sign PV
Raija Rauanheimo-Kojonen, sign RRK
sign RRP
sign RL
sign RL-T
sign TL
sign TS (epäselvä)
sign ST
sign OU
(Rauanheimo Kojosen pojan mukaan myös taiteilija, jotka signeerasi työnsä Piu valmisti nukkeja)
Lähteitä:
Arabian nukkemaakarit, Keräilyn Maailma 2/2000
Keräilijän Aarteet, Kupittaan Savi
"Keramiikkataiteilija Anja Kantor on kotoisin Pyhäjoelta." Pyhäjoen Kuulumiset 6.8.2003
Kiitos avusta ja kuvista kaikille Figuurien keräilijöille ja eri messuilla figuurien myyjille, jotka kuvasitte tai annoitte kuvata hahmojanne ja jaoitte tietojanne. <3