Posliiniin maalattuja kuvia: ammattilaisen vai harrastelijan?

 

Nettikirppisten kyselypalstoilla tulee välillä vastaan Arabian lautanen, jossa harvinaisempi kuvio ja "epätietoinen kyselijä" pohtii, onko kyseessä kenties Esteri Tomulan tai Raija Uosikkisen harvinaisuus. Useimmiten kyseessä on kuitenkin harrastelijamaalarin taidonnäyte, jossa esikuvia on toki saatettu ottaa koristelumaalareiden suomalaisista mestareista. Arabia myi myös valkoisia lautasia, purkkeja ja rasioita koristemaalareiden tarpeisiin. Miten tällaisen sitten erottaa Arabian taiteilijan työstä kun molempien esineiden pohjasta voi löytyä Arabian leima?

Ensinnäkin tyylistä. Ammattilaisen siveltimenjälki on vakaa ja virheetön. Muotokieli on hallittua ja kokonaisuus sommittelultaan tasapainossa. Tämä vaatii silmää, tarkalla katselulla ne kyllä erottuvat, vähän samalla tapaa kuin harrastelijamaalarin taideteoksen useimmiten erottaa ammattitaiteilijan työstä. Blogistani, jossa kerron kirpparilta löytämistäni uniikeista Arabian lautasista voit katsoa, miltä ammattilaisen siveltimenjäljen varmuus ja lennokkuus näyttää.Lisää tietoa koristeiden historiasta löytyy Arabian sivuilta. Joskus harrastelijamaalarin työ on maalattu lasitteen päälle, tämä ei ole kuitenkaan mitenkään aukoton tunnistuskeino. Myös Arabialla tehtiin koristeita suoraan lasitetulle pinnalle.

Tässä Arabian tehtailla tehty koristemaalaus ammattilaisen siveltimestä.
Esineen pohjan merkintöjä. Kyseessä on todennäköisesti tehtaan koekappale. Pohjassa on koristemaalarin nimikirjainten TR ohella muita merkintöjä. Pomona-koriste on Greta Jäderholm-Snellmanin suunnittelema. Se on ollut valmistuksessa vuosina 1928-32. Arabialla on siis useita eri Pomona-nimisiä koristeita.

Arabialla oli lukuisia koristemaalareita, jotka koristeen suunnitelleen taiteilijan mallin pohjalta maalasivat koristeita esineisiin. Usein he ovat lisänneet töihin taiteilijan nimikirjainten ohessa myös omat nimikirjaimensa. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että Arabian käsinmaalatun työn tunnistaa siitä, että siinä on yhdet tai kahdet nimikirjaimet. Mallin suunnittelija ja teknisen työn tekijä, koristeen maalari, olivat monesti eri henkilö. Aina näin ei kuitenkaan ole. Joskus koristeen on maalannut suunnittelija itse ja silloin siinä on vain hänen nimikirjaimensa.  Aina tosin tämä sääntö ei päde eikä Arabian koristemaalarien maalaaman esineen tunnistaminen ei ole helppoa.

Tässä Arabian Svea Granlundin nimikirjaimet. Kyseessä on uniikki lautanen, jonka hän suunnitteli, koristemaalasi nimikoi itse. Kyseessä oli todennäköisesti vapaa-ajalla tehty työ, kokeilutyö tai tilaustyö.
Arabian tehtaan koristemaalatuista esineistä kuten tästä löytyvät usein sekä koristeen suunnittelijan UP eli Ulla Procopén että koristeen maalanneen, tässä tapauksessa MA- nimikirjaimisen henkilön nimikirjaimet. Arabian ns, jäljentävää työtä tekeviä koristemaalareita oli useita, eikä heistä ole säilynyt mitään kattavaa luetteloa.
Tässä kirppislöytöni. Olen törmännyt myös muihin samalla kuviolla tehtyihin miniatyyrimaljakoihin. Designmuseolta saamieni tietojen mukaan kyseessä on Arabian Taideteollisuusosaston tuote, jossa on kuparipainokuva. Lisäksi esineeseen on käsinmaalattu perhonen, kukka ja raita. Maljakon malli on KA2, suunnittelija Kaarina Aho, koriste on puolestaan Perho ja sen on suunnitellut Raija Uosikkinen.
Esineen pohjassa ei ole signeerausta eikä mitään muuta merkintää kuin Arabian leima. Koriste on ollut sarjatuotantoa ja yksittäiset kultaiset, käsinmaalatut perhonen ja kukka niin pienet koristeet, ettei niitten yhteydessä ole katsottu välttämättömäksi nimikoida työtä.

Arabian tehtaiden esineistä ja niiden koristeista löytyy paljon kirjallisuutta, sieltä kannattaa hakea tietoa. Lisäksi Arabian sivuilla esinehaku on yksi suosikkini, jossa joko taiteilijan, koristeen tai leiman perusteella voi yrittää löytää omaa esinettä vastaava koriste. Kaikkia Arabian esineitä tai koristeita ei löydy Arabian esinehaun kautta ja osaa töistä ei ole signeerattu tai nimikoitu.

Soppaa hämmentää myös se, että myös ammattitaiteilijat ja -koristemaalarit saattoivat harrastaa posliinimaalausta. Näitä töitä onkin sitten vaikeampi tyylillisesti erottaa "virallisista Arabioista". Osalla Arabian tehtaiden koristemaalareita into koristemaalaukseen heijastui myös työn ulkopuolelle. Arabialla oli työntekijöillä oma keramiikkakerho, jossa tehtiin dreijauskokeiluita ja koristemaalauksia myös vapaa-ajalla. Jotkut taidokkaat koristemaalatut Arabian esineet saattavat olla myös sen peruja. Tässä tullaankin mielenkiintoisen aitouskysymyksen äärelle. Kerhossa on tehty Arabian työntekijöiden, toimesta Arabian koristeita Arabian esineisiin. Lopputulos oli taattua Arabiaa, vaan ei kuitenkaan. Virallinen "leima" puuttuu.

Tämä kukkiva astia hämäsi minua hetken, se olisi yhtä hyvin voinut olla ammattilaisen tekemä, niin kaunis se mielestäni oli. Hieman hatara viiva ja jonkinlainen "epäkypsyys" kuitenkin paljasti tämän harrastelijan työksi.
Arabia myi valkoisia astioita, joita harrastelijat koristelivat taitojensa mukaan. Harrastelijan työ löytyi Kierrätyskeskuksesta.

Posliinimaalaus oli suosittu harrastus. Myynnissä oli erilaisia mallikirjoja, joiden kuvia kopioitiin.  Inspiraatiota haettiin myös suoraan taiteilijoiden  mm. Laila Zinkin, Esteri Tomulan, Raija Uosikkisen ja Raija Rauanheimo-Kojosen töistä. Esikuvien tyyliä mukaileva koristelu, jonkun taiteilijan tyylin omaksuminen ja joskus suoranainen kopionti saattaa hämätä. Harrastelijakoristemaalarit omaksuivat oman aikakautensa muotokielen niin hyvin, että vuosilukua katsomattakin koriste on yleensä helppo ajoittaa oikealle vuosikymmenelle.

Oikeanpuoleinen on Raija Rauanheimon työ. Muut ovat harrastelijamaalareiden taidonnäytteitä. Kuva Sanna Oksa

 

Tämä A.R. Nimikirjainten taakse kätkeytyvä taidokas maalari on hakenut selkeitä vaikutteita Rauanheimo-Kojosen naisfiguureista. Kuva Heli Ojala.
Posliinimaalauksen "etikettiin" kuului laittaa taakse omat nimikirjaimet ja viivata yli tehtaan leima. Pelkistä nimikirjaimista tekijää on vaikea erottaa. Harrastelijamaalarille on voinut osua samat nimikirjaimet kuin esikuvana pidetylle taiteilijalle. Kuva Heli Ojala.

 

Tässäkin selkeästi harrastelijan maalaamassa työssä on Rauanheimon vaikutusta.
Tässä Arabian lautasta koristavassa harrastelijamaalarin työssä on jo hallitumpaa viivankäyttöä ja sommittelua. Hienotkin työt jäävät usein hinnoiltaan varsin mataliksi. Tässäpä jollekin mainio keräilykohde!
Joskus harrastelijan työt voivat vetää vertoja ammattilaisen siveltimelle. Esikuva näille naishahmoille löytynee tanskalaisen Bjørn Wiinbladin tuotannosta. Tämä työ on myynnissä Antiikkiliike R. Muurilla.
Kyseessäon Kaija Jaakkolan taidonnäyte vuodelta 1955

 

Tällä vertailulla en halua arvottaa harrastelijamaalarin tai ammattilaisen töitä. Molemmilla on oma arvonsa. Isotätini harrasti posliinimaalausta ja sain häneltä aikoinaan lahjaksi kauniit vihrein- ja kultavärein koristellut kupit. Niistä juodessani muistan aina jo edesmennyttä isotätiäni. Itsetehdyillä lahjoilla on esteettisen arvon lisäksi myös suuri tunnearvo.

Ystäväni löysi mökiltä mumminsa vuonna 1958 maalaaman astian. Todella kaunis vai mitä? Kuva Hanna / Nipalanipanat

Kiitos tiedoista Design Museon Susanna Thielille!

Katjablogiuusi s100x100 q80 noupscale

Katja Weiland-Särmälä

Katja Weiland-Särmälä on väitöskirjaa tekevä taidehistorioitsija ja historioitsija sekä löytöretkeilijä kauneuden, designin ja taiteen maailmassa.